JORNADA SOBRE MUNICIPIS 2010

Finançament municipal i desenvolupament local

Dia:
Dilluns 10 Maig
Hora:
Localització:
Auditori del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), carrer Montalegre n. 5, de Barcelona
Organitza: Fundació Ernest Lluch i Nou Cicle
Amb el suport de: Diputació de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona
dilluns 10 de maig de 2010
de les 9 a les 14 hores
La jornada d’enguany se centra en la situació i relació que hi ha entre el Finançament municipal i el desenvolupament local i vol mostrar aquelles iniciatives municipals que s’han dut a terme a fi de respondre a la situació de crisi econòmica dels governs locals a la vegada que es planteja el repte de com seguir impulsant el desenvolupament i la promoció econòmica en aquest moment de restricció, a partir de les competències amb què compten i en coordinació amb la resta d’actors cívics i institucionals.
  • JORNADA SOBRE MUNICIPIS 2010
ARGUMENTARI

Després d’anys de bonança la recessió ha posat contra les cordes a desenes de municipis catalans. Almenys 314 consistoris, un terç del total, ja van presentar números vermells el 2008, segons les liquidacions dels pressupostos d'aquest any que ha publicat el Ministeri d'Economia. D'aquests, 33 van haver de demanar la tutela de la Generalitat per fer front al seu elevat endeutament, encara que la llista de localitats que han de seguir els plans d'estabilitat de l'Executiu va seguir engrossint el 2009. Les receptes que apliquen són doloroses: congelar inversions, ajornar pagaments, reduir plantilles i renegociar el seu deute.

Entre 1995 i 2007 els pressupostos municipals van augmentar gràcies a la pròspera recaptació per llicències d'obres i impostos com el de plusvàlues i el de construccions. Els ajuntaments van elevar les seves inversions, però també la seva despesa corrent: van crear societats municipals i incrementar les seves plantilles. Alhora, cada inversió suposava més despesa corrent. La dràstica caiguda dels ingressos de la construcciól i la baixada de les transferències del Govern central, la seva principal font de finançament, va acabar per trencar les costures d’aquesta dinàmica. I avui no hi ha diners per a tot.

D’altra banda, existeix igualment la convicció generalitzada que els ajuntaments, que són l’administració més propera al ciutadà, haurien de poder exercir un paper d’atenció de les primeres necessitats públiques, de manera àmplia i suficient, i que aquest paper de primera línia s’hauria de poder exercir de manera eficaç, és a dir, amb una estreta coordinació amb les altres administracions, amb una ordenació i gestió pròpies, amb unes funcions ben definides i amb els recursos necessaris.

Les administracions locals, històricament, no han disposat competencialment d'instruments específics amb capacitat d'incidir de manera decisiva sobre el seu desenvolupament econòmic. Tot i així, en les darreres dues dècades s’ha observat la mobilització local en favor d'un desenvolupament sostenible des del punt de vista ambiental , cultural , social i econòmic, donat que aquest s’ha identificat com una exigència local i ciutadana d’actuació pública municipal. La crisi de les hisendes locals exigirà ara que el desenvolupament econòmic es vertebri des de la màxima eficiència a partir de la definició acurada i realista de models territorials que l’han d’orientar i des de la millora en l'organització dels propis territoris per assolir aquests models eficients de desenvolupament

La present Jornada sobre Municipis està promoguda per la Fundació Ernest Lluch i per Nou Cicle amb la voluntat d’oferir un marc anual de reflexió sobre els problemes que afecten a l’àmbit local, és a dir, a les administracions pròpies dels pobles i ciutats concrets. El títol de la jornada Finançament municipal i desenvolupament local obeeix a la voluntat d’impulsar una anàlisi del marc polític i administratiu en què es mouen els ajuntaments en aquest context de crisi, de les seves capacitats i de les seves limitacions, i de les maneres d’evitar una divergència creixent entre abast competencial i disponibilitat de recursos.

PROGRAMA

9.00 h - Benvinguda i presentació a càrrec de Joaquim Llach i Daniel Font, representants de la Fundació Ernest Lluch i Nou Cicle

9.15 h - Obertura a càrrec de d’Antoni Fogué,  president de la Diputació de Barcelona. Finançament i nova arquitectura local.

9.30 h
–Conferència a càrrec de Joaquim Solé i Vilanova. Catedràtic d’Hisenda Pública de la Universitat de Barcelona. La crisi de les finances municipals: crisi de què?

10.15 h - Primera Taula Rodona d’alcaldes:

11.15 h - Pausa

11.45 h
- Conferència a càrrec de Joan Trullén i Thomás, director del Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans. Desenvolupament local i competitivat: bases econòmiques per a nous models territorials.

12.30 h - Segona Taula Rodona d’alcaldes:

13.30 h
- Cloenda Institucional: Nou Cicle i Fundació Ernest Lluch