Jornada sobre Municipis 2013

Organitza: Fundació Ernest Lluch i Fòrum Cívic
Col·labora: Diputació de Barcelona
Amb el suport de: Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona

La Jornada sobre Municipis es realitza anualment i es promou amb la voluntat d’oferir un marc de reflexió sobre els problemes que afecten a l’àmbit local i les relacions que s’estableixen entre l’administració local i la ciutadania.
  • Cobertaflyer.jpg
Abstract:

La jornada d’enguany se centra en Les propostes de reforma de l’Administració Local: efectes competencials i efectes econòmics, amb l’objectiu d’esclarir el contingut, els objectius i sobretot l’abast de l’aplicació de les lleis que planen sobre l’administració local en forma d’avantprojectes (la coneguda Llei d’ARSAL i la reforma que s’impulsa des de la Generalitat de Catalunya). Com canviaria el paradigma del municipalisme democràtic i el model de gestió que s’ha dut a terme fins ara, si s’arriben aplicar?. Una qüestió que està en el centre de l’actualitat política i administrativa, i que pren especial ressonància en un moment de grans dificultats econòmiques i financeres.

Per a explorar-ne les causes, conseqüències i efectes, la jornada comptarà amb dues ponències acadèmiques: una centrada en les qüestions competencials i de gestió, i l’altra, més focalitzada en els aspectes econòmics i financers. Com és habitual en aquesta jornada anual, hi haurà una taula rodona d’alcaldes i alcaldesses, que des de la diversitat ideològic i territorial, donaran veu i testimoni, del que suposaria pels seus municipis l’aplicació d’aquesta llei. Al mateix temps que esdevé una invitació al plantejament de propostes i alternatives, així com a la priorització de les actuacions a realitzar. Es tracta doncs d’encarar entre tots i totes aquelles qüestions que resulten claus per afrontar una situació delicada per als consistoris catalans i que pot repercutir en el benestar dels conciutadans.

Programa Provisional:

9:00 h Benvinguda i presentació a càrrec del president de la Fundació Ernest Lluch, Sr. Joan Majó i de la Sra. Pia Bosch, representant de Fòrum Cívic.

9:15 h
Parlament inaugural a càrrec del president de la Diputació de Barcelona, l’Excm. Sr. Salvador Esteve.

9:30 h Conferències-marc:
  •  Efectes competencials. Conferència a càrrec del Catedràtic de Dret Administratiu de la UB, Alfredo Galán.
  • Efectes econòmics i financers de la Llei d’ARSAL. Conferència a càrrec de Joaquim Solé Vilanova, catedràtic d'Hisenda Pública de la UB.

11:15 h Pausa

11:45 h Taula Rodona d’alcaldes:
  • Núria Parlón: alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet
  • Josep Poblet. President de la Diputació de Tarragona i alcalde de Vila-seca
  • David Rodríguez: alcalde de Solsona
  • Àngel Ros: alcalde de Lleida
  • Jordi Xargay i Congost: President del Consell Comarcal del Pla de l’Estany i alcalde Palol de Revardit

Modera: Manuel Mas, ex-alcalde de Mataró.

13:45 h Cloenda