Vigilància del capitalisme digital

Organitzen: Fundació Ernest Lluch i Obra Social 'la Caixa'

• one-box-juliol-lluch-4002.jpg
Dialoguen:
  • Evgeny Morozov. Investigador expert en les implicacions socials i polítiques de la tecnologia. Professor visitant a la Universitat de Stanford i Schwartz fellow a la New America Foundation.
  • Shoshana Zuboff.Catedràtica emèrita d’Administració d’Empreses (Charles Edward Wilson professor) a la Harvard Business School. Experta en l’estudi de l’auge del món digital i el futur del capitalisme. Autora de The Age of Surveillance Capitalism (2018)

Argumentari:

Els algoritmes ja fa temps que condicionen part de la nostra percepció del món a través de les xarxes socials o dels anuncis personalitzats que deriven de les nostres cerques a internet, per exemple. L’extrema personalització dels serveis derivada d’una acurada tasca en el creuament de dades per obtenir un perfil de persona i uns patrons de comportament en els que incidir, forma part de la nostra quotidianitat. Això, unit a la idea que pràcticament tot és susceptible de ser automatitzat i optimitzat, ens porta a endinsar-nos en el que els experts en diuen ‘capitalisme digital’ del qual n’alerten els seus riscos, molts d’ells vinculats als conceptes de control i vigilància. Cotxes autocontrolats, Bitcoin, comerç d'alta freqüència, internet de coses, xarxes socials, vigilància massiva, són conceptes que anem interioritzant sense aturar-nos a pensar quina lògica productiva, quin model negoci o quina incidència social i econòmica realment tenen. En parlem?

Biografies

Evgeny Morozov
Soligorsk, Bielorússia, 1984). Redactor col·laborador a The New Republic i autor de The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom i de To Save Everything, Click Here: The Folly of Technological Solutionism.
Durant el curs 2010-2012 va ser investigador visitant a la Universitat de Stanford i Schwartz fellow a la New America Foundation. En anterioritat també ho va ser de la Universitat de Georgetown, de l'Open Society Foundations i entre el 2006 i el 2008 va ser el director de New Media a Transitions Online.

He escrit per al The New York Times, The Economist, The Wall Street Journal, Financial Times, London Review of Books, Times Literary Supplement i altres publicacions. Escriu una columna mensual sindicada a importants diaris de tot el món, com El País, Corriere della Sera, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Folha de S.Paulo entre d'altres.

Shoshana Zuboff

1951. Catedràtica emèrita d'Administració d'Empreses (Charles Edward Wilson professor) a la Harvard Business School, on va començar a fer classes l'any 1981. Del 2014 al 2015 va ser professora associada al Berkman Center for Internet and Society vinculat a la Harvard Law School . Va obtenir el Doctorat en Psicologia Social a la Universitat de Harvard i la llicenciatura de Filosofia a la Universitat de Chicago. Va ser una de les primeres dones contractada com a professora titular a l'Escola de Negocis de Harvard i la dona més jove a rebre una càtedra. Ha estat columnista destacada de BusinessWeek.com i de la revista Fast Company. El 2006 La revista Strategy + business la considero una de les 11 "ments crativas" del món empresarial en ser considerada un dels pensadors més heterodoxos i aguts de l'actualitat.

La seva carrera l'ha dedicat a l'estudi de l'auge del món digital, les seves conseqüències individuals, organitzacionals i socials, i la seva relació amb la història i el futur del capitalisme. També va fundar i va dirigir el programa d'educació executiva, Odyssey: School for the Second Half of Life. És autora d'articles científics i llibres d'assaig i divulgació sent els més recents i més importants: The age of surveillance capitalism (2018); The Support Economy: Why Corporations Are Failing Individuals and the Next Episode of Capitalism (2004); In The Age Of The Smart Machine: The Future Of Work And Power (1989)

Localització