António Vitorino, Iñigo Méndez de Vigo i Xavier Vidal-Folch, inauguren els diàlegs sobre Europa, a Madrid

El 7è diàleg sobre 'El Futur d'Europa' va tenir lloc dilluns 9 de desembre al CaixaForum Madrid.

Ahir es va celebrar el setè diàleg del cicle sobre 'El Futur d'Europa'. es tracta del primer dels dos que la Fundació Ernest Lluch amb el suport de la Fundació "la Caixa" duen a terme al CaixaForum de Madrid.
  • P1020874bis.JPG
Europa es troba en una cruïlla. Molts dels elements i condicionants que van constituir el somni europeu semblen esfondrar-se en un moment de crisi econòmica com aquest. La necessitat de recompondre les institucions europees per avançar cap a un projecte comú que avui pateix certa incapacitat orgànica obre múltiples interrogants: més Europa pot ser-ne la solució? Hi ha definitivament instal·lada una sensació de debilitament del projecte europeu? Com plantejar-ho a unes poblacions, concretament les del sud d'Europa, atemorides per l'erosió del seu benestar?

Les eleccions al Parlament Europeu el 2014 s'endevinen complexes. Poden ser dipositàries de vots d'impuls cap a una nova Unió Europea o bé de notòria desafecció ciutadana que aprofundeixi en les dificultats existents per a desenvolupar un paper institucional més actiu i rellevant. Quina arquitectura institucional s'ha heretat i quina volem? Com es poden delimitar les competències entre la Unió Europea i els Estats? Encara desperta consciències el somni d'una Europa federal? Com apropar 'Brussel·les' als ciutadans dels estats europeus? Cal avançar cap a la unió política amb un procés constituent de reforma dels Tractats? Preguntes que mereixen reflexió compartida i contrast ideològic com el que ens ofereixen els dialoguistes d'avui.

Aquestes i altres qüestions varen ser explorades per Iñigo Méndez de Vigo (Secretari d'Estat per a la Unió Europea), António Vitorino (Institut Jacques Delors “Notre Europe”) i Xavier Vidal-Folch (periodista) en el diàleg del cicle 'El Futur d'Europa', realitzat ahir, dilluns 9 de desembre de 2013 sota el títol de: ¿Hacia un nuevo Tratado? Actualizando el sueño europeo.