SARDANA EN HONOR A ERNEST LLUCH

Concert de Cobla a càrrec de la Cobla Mediterrània

El proper 10 de Setembre a les 10 del vespre tindra lloc una Audició de Sardanes al TEATRE PRINCIPAL d'Arenys de Mar, en el qual la Cobla Mediterrània farà l’estrena d’una composició de JOAQUIM SOMS I JANER (fill de Pineda de Mar, nat al 1914), en honor a Ernest Lluch, admirador de les seves sardanes.
JOAQUIM SOMS I JANER (Pineda de Mar, Maresme, 14 de maig de 1914) és un compositor de sardanes, el més veterà de tots els compositors actuals. Als set anys comença els estudis de solfeig i piano a l'Acadèmia Salom de Calella. L'any 1935,en els seus temps d'estudi d'harmonia i composició, i dirigint als 17 anys el Cor Infantil de l'Agrupació Teatral Pinedenca, va escriure la primera sardana: Idil·li pastoril. El cor estava patrocinat per Sara Llorens de Serra i Moret. La seva deixebla Maria, que acabà sent la seva esposa, cantava aquesta sardana acompanyada pel cor infantil. La guerra civil espanyola el portà al front on va escriure Maria de Pineda, recordant la seva promesa. A la divisió on pertanyia, el comandant li encarregà la formació d'un petit conjunt, que anà ampliant fins a una banda oficial i, dins aquesta banda amb majoria de músics de sardanes, hi formà una cobla. I per a aquesta cobla va escriure la seva tercera sardana, Catalans a l'Alcàrria (1937), que, amb lletra d'un altre soldat, Lluís Millan, acabà convertint-se en l'himne de tots ells. Acabada la guerra aquesta sardana li va costar més d'un any de presó, acusat d'escriure un himne separatista. Acabada la guerra va continuar component sardanes fins avui dia, amb una producció de més de tres-centes.