13 línies

Cohesió social i democràcia

• ImatgeperWEB.jpg
Set anys després de l'inici d'una crisi econòmica d'abast mundial però amb particularitats europees i locals, la resposta semblava trobar-se en la posada en marxa de reformes econòmiques per transformar estructuralment les economies domèstiques. Aquesta correcció s'ha concretat en estratègies diferenciades entre països que, en canvi, comparteixen el fet d'haver errat el tret a l'hora de protegir als més desfavorits, posant així en perill la cohesió social, treballada des de fa dècades.

No obstant això, la cohesió social figura com a condició essencial per al desenvolupament sostenible i la salut democràtica. En el cas europeu concretament, emergeix com un bé a preservar, més encara en un context de crisi que ha sotmès a un permanent escac l'economia i les finances d'Europa i, de retruc, les seves estructures socials i polítiques.

Drets i conquestes socials essencials, com l'accés a serveis socials, sanitaris i educatius bàsics, exigeixen ser defensats per una democràcia europea enfrontada a nous i majors reptes polítics, econòmics i socials. Com dur a terme aquesta defensa en un moment també de crisi de les ideologies tradicionalment majoritàries esdevé un repte majúscul. Qüestió cabdal, especialment en temps convulsos com els actuals i que serà abastament tractada en el darrer diàleg del cicle d'enguany que se celebrarà el proper dilluns 26 de gener al CaixaForum de Madrid.

* Aquest diàleg que posa punt i final al cicle dedicat a "Democràcia i desigualtats", estarà protagonitzat per José Luis Rodríguez Zapatero -President del Govern d'Espanya (2004-2011)- i per Sami Naïr -Catedràtic en Ciències Polítiques, director del Centre Mediterrani Andalusí de la Universitat Pablo d'Olavide de Sevilla-.