13 línies

Miquel Serra i Guillem Martí, o el premi fet novel·la

• 195608_portada_cremeu-barcelona_guillem-marti_201502061354.jpg
Des de la Fundació Ernest Lluch es pretén impulsar i ajudar a la recerca, especialment en els camps de l'economia, la història i les ciències socials en el seu conjunt. Amb aquest objectiu cada any es convoca conjuntament amb la Facultat de Polítiques de la Universitat Pompeu Fabra, el Premi Ernest Lluch de Ciències Socials i Polítiques, destinat a l'alumnat de batxillerat dels instituts i centres educatius catalans. Enguany s'ha obert la desena convocatòria d'un premi que pretén servir d'estímul pels estudiants pre-universitaris i d'esperó en pro del treball rigorós. És per aquest motiu que any rera any ambdues institucions treballem per tal de posar en valor els treballs de recerca avaluats a 2n de Batxillerat i premiar-ne el millor.

Això mateix es pretenia fa deu anys enrera quan es va premiar el treball "Miquel Serra i Pàmies, la història d'un oblit", de Guillem Martí, llavors batxiller, avui escriptor que il·lusionat presenta la seva primera novel·la.El resultat és"Cremeu Barcelona", l'apassionant novel·la que descobreix Miquel Serra i Pàmies,com l'heroi inesperat que va salvar una ciutat.  Com ha dit el propi autor en diverses entrevistes es tracta del relat novel·lat de la recerca iniciada d'adolescent a l'Institut i que va ser premiada amb el Premi Ernest Lluch de Ciències Socials i Polítiques, el 5 de juliol del 2006.  Una novel·la que narra com Miquel Serra i Pàmies -conseller de la Generalitat i tresorer del PSUC i besavi de l'autor-va rebre l'ordre de cremar Barcelona després de la derrota republicana. 'Cremeu Barcelona' és una història de desobediència i d'un oblit com ja s'indicava en aquell treball de recerca primerenc. Una satisfacció gran la d'en Guillem que ha volgut agrair públicament el paper de la Fundació Ernest Lluch i de la UPF en el reconeixement d'una tasca que perllongada i millorada ha acabat donant uns fruits que esperem es tradueixin en plaents lectures.