15 anys sense Ernest Lluch

Recull dels actes, notícies, piulades i escrits en record d'Ernest Lluch, 15 anys després

23 de novembre de 2015

Lluch era un intel·lectual valorat, un polític respectat i un comunicador enormement popular. Professor, intel·lectual, investigador, escriptor, parlamentari, ministre, rector d’Universitat, articulista, tertulià… tot això fou Ernest Lluch, i per tot això se’l recorda, se’l reconeix i estima.

Dissabte passat 21 de novembre va fer quinze anys de l’assassinat d’Ernest Lluch i diversos van ser els actes de record i homenatge, com diverses foren les formes d’expressió popular difoses per les xarxes socials. La Fundació vol agrair amb emoció totes les mostres d’homenatge i record rebudes per molts ciutadans de Catalunya i arreu d’Espanya aquests dies.

I és que ara, 15 anys després de la seva mort, la Fundació Ernest Lluch projecta al futur les seves inquietuds amb la voluntat que la figura de Lluch no sigui un final sinó un inici generador de saber i reflexió per a la ciutadania. Per aquest motiu ja fa cinc anys que la Fundació va iniciar una programació estable d’activitats on el foment del diàleg entre els ciutadans de Catalunya, Espanya i Europa n’és l’eix central. El diàleg és un concepte que s’associa al llegat humanista d’Ernest Lluch, al mateix temps que esdevé un valor indispensable per a l’entesa entre persones i pobles. Des de la Fundació treballem i treballarem per seguir projectant aquests valors amb la dignitat que encarnava Ernest Lluch.

En aquests 15 anys sense Ernest Lluch, la Fundació va programar un acte central de record el divendres 20 de novembre a les 19 hores, a la Sala d’Actes de la Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar, vila natal d’Ernest Lluch. Amb la presència de nombrosos veïns de Vilassar, familiars, amics, patrons, acadèmics, polítics i d’il·lustres convidats assistents a l’acte (des del President Pasqual Maragall al conseller d’Economia de la Generalitat Valenciana, Vicent Soler – qui va pronunciar unes paraules en nom de la Generalitat Valenciana- fins a Josep Sànchez Llibre i a l’ex-ministre i president de la Fundació Ernest Lluch, Joan Majó, entre altres) el resultat va ser un esplèndid diàleg acadèmic entre dos economistes i ex-consellers de la Generalitat com són Josep Maria Bricall i Antoni Castells.  Ambdós dialoguistes van regalar als assistents una vetllada amena, erudita i compromesa amb la necessitat d’entendre i millorar el món on vivim. Rosa Lluch, en nom de la família va pronunciar les darreres de l’acte a mode d’agraïment i de cloenda d’un acte que s’havia inaugurat noranta minuts abans amb els parlaments de l’alcalde de Vilassar de Mar, Damià del Clot, del president Joan Majó i que va comptar amb la presentació dels ponents del professor Esteve Oroval, coordinador dels cicles de diàlegs sobre economia que la Fundació Ernest Lluch promou a Vilassar de Mar.

Amb aquest acte es va recordar a Ernest Lluch i volgudament, també, s’hi afegí reflexió, atrevint-nos a pensar, com ell demanava, a través del diàleg sobre aquells temes que ens preocupen i ocupen. La desigualtat, tant entre països com a l’interior dels mateixos, és una realitat evident pel conjunt de les comunitats humanes que hi conviuen i constitueix un dels principals reptes de les societats democràtiques actuals.

Dissabte 21 de novembre: recull d’actes, tuits i ressò mediàtic

El dissabte 21 de novembre, la Fundació Ernest Lluch va col·laborar en l’acte organitzat pel PSC de Vilassar de Mar a la Sala d’Actes de la Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar i que va comptar amb la participació del periodista Lluís Foix i del notari Juan José López Burniol (veureu fotos d’aquest acte i les de l’acte del divendres a la galeria d’imatges, més avall).

Però varen ser múltiples els actes de record a l’entorn de la figura d’Ernest Lluch realitzats en aquests darrers dies el resultat dels quals intentem recollir i difondre oportunament en aquesta selecció de notícies, escrits i enllaços. I és que ens emociona pensar com la figura de Lluch encara avui ens esperona a fer allò que més ens demandava,  “atreveix-te a a pensar”, seguint el lema Kantià que va fer servir per al seu rectorat a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo:Sapere Aude.

Articles i escrits

Premsa i vídeos

Ràdio

Recull de tuits i ressò a les xarxes socials