
Accions col.lectives davant dels riscos globals
El segle XXI és testimoni d’una successió creixent de xocs que han posat en relleu l’exposició de les nostres societats i economies a amenaces d’abast global. La pandèmia, les catàstrofes naturals, les tensions geopolítiques, les disrupcions tecnològiques o les crisis econòmiques no són aïllats, sinó manifestacions d’una nova era de vulnerabilitats interconnectades.
El cicle de diàlegs Fundació Ernest Lluch – Ivie 2025 es proposa reflexionar, amb un enfocament multidisciplinari, sobre els riscos globals emergents i la necessitat de construir societats més resilients. A través de cinc sessions s’abordaran qüestions fonamentals per comprendre millor el món on vivim i pensar les estratègies i respostes col·lectives que hem d’impulsar.
La primera sessió planteja un diàleg obert sobre la naturalesa dels grans riscos globals actuals contemplant les amenaces de caràcter geopolític, tecnològic, mediambiental, social i econòmic. L’augment de l’exposició multiplica els impactes potencials dels xocs i accentua la necessitat de reforçar les capacitats d’anticipació, mitigació i resposta, per minimitzar aquests impactes.
La segona sessió recorda que la desinformació és considerada el principal risc a curt termini a l’Informe sobre Riscos Globals 2024 del Fòrum Econòmic Mundial. En un entorn mediàtic saturat i amb eines d’intel·ligència artificial al servei d’actors malintencionats, la circulació de narratives falses pot erosionar la confiança pública, polaritzar societats i afeblir les respostes davant d’emergències. Les xarxes socials actuen de canal difusor d’informació falsa que pot desestabilitzar l’economia i la societat. En aquest context, la formació i l’educació ciutadana constitueixen antídots clau davant d’aquestes amenaces.
La tercera sessió contempla la intensificació dels fenòmens naturals extrems. La DANA que va afectar València, l’octubre del 2024, ens recorda perillositat i la urgència de preparar-se per poder actuar. El canvi climàtic ja genera impactes devastadors, que obliguen a reflexionar sobre la transformació profunda dels nostres models productius, energètics i de consum, i establir els mecanismes necessaris per construir un sistema mediambientalment sostenible, socialment equitatiu i econòmicament viable.
La quarta sessió proposa reflexionar sobre el paper de les estructures organitzatives, públiques i privades, la ciutadania, el coneixement científic o la tecnologia per fer front a les amenaces, prenent com a referència fonamental l’experiència viscuda durant la pandèmia del cóvid-19. També planteja debatre si es disposen dels recursos i coneixements adequats per gestionar les futures crisis, i com acumular els faltants.
Per completar el cicle, el cinquè diàleg aborda una qüestió important: quant costa la resiliència? Les crisis recents han revelat que els indicadors econòmics, i en particular el PIB, no capten adequadament els riscos globals latents, i que els costos dels xocs s’agreugen quan no s’ha invertit prou en prevenció. A més, la distribució d’aquests impactes no sol ser equitativa i té més incidència en determinats col·lectius o territoris més vulnerables, cosa que limita la capacitat d’assimilar els impactes i respondre-hi, és a dir, la resiliència.
Mitjançant aquests diàlegs, la Fundació Ernest Lluch i Ivie busquen fomentar la conversa crítica, informada i orientada al futur, orientada a identificar com afrontar els grans desafiaments del nostre temps. I, així, millorar la capacitat de la societat de garantir en les properes dècades la sostenibilitat econòmica, social i ambiental, l’equitat i la seguretat de les persones.
Al llarg d’aquest cicle comptarem amb la participació de destacades expertes i experts en cadascun dels àmbits analitzats, que compartiran els seus coneixements i experiències sobre aquests temes crítics, i sobre les millors estratègies i polítiques per continuar avançant cap a una societat més resilient.

DIÀLEG 1: Riscos globals al segle XXI
2 octubre 2025 | 18:30 – 20:00h
Marta Peirano
Escriptora i periodista especialitzada en les relacions entre la tecnologia i el poder
Luis Simón
Director de la Oficina del Real Instituto Elcano a Brussel·les i investigador principal, i professor de Relacions Internacionals a la Vrije Universiteit Brussel

DIÀLEG 2: L’amenaça de la desinformació i la resposta ciutadana
13 octubre 2025 | 18:30 – 20:00h (POSPOSAT A 10 de novembre per la DANA ALICE)
Rebeca Gimeno
Periodista i economista. Directora de Comunicació d’Informació Econòmica i Financera a Indra Group
Andreu Casero
Catedràtic de Periodisme a la Universitat Jaume I

DIÀLEG 3: Reptes del canvi climàtic: cap a una transició sostenible
20 octubre 2025 | 18:30 – 20:00h
Mar Reguant
Investigadora ICREA al Institut d’Anàlisi Econòmic (IAE-CSIC), professora a la Northwestern University i professora investigadora de la Barcelona School of Economics
Cristina Monge
Sociòloga, politòloga i presidenta de + Democracia. Especialista en anàlisi de la governança per a la transició ecològica

DIÀLEG 4: Respostes col·lectives i el paper del coneixment: l’experiència del Covid-19
28 octubre 2025 | 18:30 – 20:00h
Santiago Lago Peñas
Catedràtic del Departament d’Economia Aplicada de la Universidade de Santiago de Compostela i economista senior de FUNCAS
Beatriz González
Catedràtica emèrita de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión de la Universidad de Las Palmas de Gran Canarias

DIÀLEG 5: Riscos globals i costos de la resiliència: el que el PIB no explica
4 noviembre 2025 | 18:30 – 20:00h
Francisco Alcalá
Professor Investigador de l’Ivie i Research fellow del Center for Economic Policy Research (CEPR)
Antonia Díaz
Catedràtica a la Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Análisis Económico y Economía Cuantitativa i directora de l’Instituto Complutense de Análisis Económico
Lloc:
CaixaBank All in One
C. Barcas, 2
46002 Valencia
Assistència presencial i retransmissió en streaming

ORGANIZADORS


En col.laboració amb:

Aquesta activitat rep el suport de la Generalitat Valenciana, Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, en el marc del conveni de col·laboració per a la promoció i consolidació de les activitats de recerca econòmica bàsica i aplicada de l’Ivie.