Banchetto Musicale

Concert en memòria d’Ernest Lluch. Producció del Festival de Torroella de Montgrí

Data 08/08/2014

Festival de Torroella de Montgrí

Església de Sant Genís de Torroella de Montgrí

L’escola musical de Montserrat, que es remunta al segle XIII, ha estat la més importants de Catalunya i una de les més representatives d’Europa. De Montserrat hi ha representades diverses generacions de músics, des del període del primer barroc amb l’arbequí Joan March, que va ser mestre del gran Joan Cererols, fins al classicisme del torroellenc Anselm Viola.

Programa

Pablo Bruna: Suban las voces al cielo, tono al Santíssim Sacrament/ Franz Tunder: Wachet auf, ruft uns die Stimme, coral luterà / Johann Michael Nicolai: Sonata en la menor per a tres violes da gamba / Christoph Bernhard: Was betrübst du dich, meine Seele, concert espiritual / Johann Michael Nicolai: Sonata en la menor per a tres violes da gamba / Heinrich Ignaz Franz von Biber: Serenade a 5 / Anselm Viola: Entrada, verset del 7è to / Partit de baix, verset del 7è to / Sense títol, verset del 7è to / Joan Cererols: Ay, qué dolor, to a la Passió de Crist / Joan March: O vos omnes, motet del Divendres Sant / Miquel López: Nace, pero para Reina (Villancet a la Nativitat de la Mare de Déu)

‘Banchetto musicale’

El grup de violes da gamba Banchetto Musicale el formen músics espanyols intèrprets d’aquest instrument, tan en la seva faceta de concertista com en la de docent (Real Conservatori Superior de Música de Madrid, L’Escola L’Arc de Barcelona i Academia das Artes, Brion, Galicia). Si bé el repertori habitual del grup se remunta als segles XVI i XVII, fan servir instruments originals dels segles XVII i XVIII en els seus concerts i gravacions.

Apropiant-se del títol d’una col·lecció de danses del compositor alemany Johann Hermann Schein, apareguda en 1617, aquest grup de violes da gamba va debutar en

1987 en el Festival de Daroca, des de llavors han encetat una constant activitat concertística. Ha col·laborat amb la Capilla Peñaflorida, Cor del Festival de Música Antiga de Barcelona, Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, Orfeó Navarro Reverter i Coro de RTVE sota la batuta de directors com Martín Schmidt, Laszlo Heltay, Jordi Casas, Manuel Valdivieso, Josep Lluís Valldecabres i Mariano Alfonso. A més, els seus membres mantenen una intensa activitat concertística ja sigui com a solistes o bé com a membres de destacats grups de cambra com Diatessaron, Passamezzo Antico o Malandança.

El seu repertori avarca tres segles de música per la família de violes de gamba, polifonia vocal i obra organística espanyola. Les següents produccions discogràfiques per al segell Arsis documenten el seu treball. Cuerdas, aunque disímiles, aunadas i Y templando por cuerdas ruiseñores (junto a Estrella Estévez y Miguel Mediano, veus) amb repertori espanyol; Zion Spricht (amb Luis Antonio González Marín, clavecí) amb repertori alemany del temps de la Guerra dels Trenta Anys i Mon Dieu, prête-moi l’oreille, dedicat al segle XVII francès (amb Catherine Lassalle, veu i Silvia Márquez, clavecí). També ha gravat per les ràdios France Musique, Süddeutscher Rundfunk, Catalunya Música i RNE, i destaca la seva col·laboració el 2004 en una producció de TVE des del castell de Batres, amb un programa monogràfic amb el cor de RTVE i Rafael Bonavita com a llaütista, sota la batuta de Mariano Alfonso.

Banchetto Musicale debuta al Festival de Torroella

PERE ROS, viola de gamba i director

Amb una dilatada experiència com a solista de viola da gamba, instrument noble durant tres segles, Pere Ros conrea un riquíssim repertori amb l’ajuda d’uns instruments esdevinguts joies amb el pas del temps, d’unes fonts històriques inesgotables i d’un notable bagatge tècnic, basat en la intuïció i l’estudi.

Després de fer els seus estudis a l’Escolania de Montserrat, al Conservatori municipal de Barcelona i a la Schola Cantorum de Basilea (Suïssa), i d’una llarga estada a Suïssa i Alemanya, exercint-hi com a concertista i com a docent (Musikhochschule de Karlsruhe i Conservatori d’Hamburg), és actualment professor del Real Conservatorio Superior de música de Madrid. És membre fundador del quintet de violes Banchetto Musicale i acompanyant de nombrosos músics arreu d’Europa.

Els seus recitals l’han dut a bona part d’Europa i a l’Amèrica llatina: Festival Oude Muziek, Utrecht, Festival internacional de Música Antiga de Barcelona, Música Antigua de Úbeda y Baeza i Festival Internacional de Música y Danza de Granada, així com en sales d’Espanya, França, Holanda, Alemanya, Dinamarca, Suïssa, Àustria, Itàlia, Estònia i Uruguai. Ha impartit cursos a Espanya i a l’estranger: Daroca, Mijas i Gijón (Espanya), Evora (Portugal), Belluno i Urbino (Itàlia), Dole i Ornans (França), Niederaltaich (Alemanya) i Viena (Àustria).

Tant aviat en la seva discografia com a solista i com a membre del quintet de violes Banchetto Musicale (Melisma, Wiesbaden i Arsis, Osca) com en les seves col.laboracions d’acompanyant, algunes d’elles editades per EMI, Claves, Harmonia Mundi France, Erato o bé Archiv-Produktion (amb Victoria de los Ángeles, Teresa Berganza, Kurt Widmer, Hans-Martin Linde, Christopher Hogwood, Conrad Steinmann, Wieland Kuijken entre molts d’altres), ha palesat una notable activitat.

Ha estat membre dels jurats de l’Internationaler Bach-Abel-Wettbewerb für Viola da Gamba de Köthen (Alemanya, 1997, 2000, 2006), i del Concurs de Música de Cambra Montserrat Alavedra a Terrassa (1996 i 1998).

Pere Ros va actuar per primer cop al Festival de Torroella en l’edició de 1994 i hi tornà en la de 1997

* Informació extreta de la web oficial del festival