CERCAR ACTIVITATS

Cicle de diàlegs sobre els “Impactes de les polítiques de contenció de les desigualtats”

Tercera Edició dels Cicles de Diàlegs Fundació Ernest Lluch amb el suport de l'AMB

Data 13/07/2023

Hora 12:30

Data 06/07/2023

Hora 12:30

Organitza
Fundació Ernest Lluch - Amb el suport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

CaixaForum Macaya - Passeig Sant Joan 108, Barcelona

Àrea Metropolitana de Barcelona
Fundació Ernest Lluch
Programa Sessió 3 – 13 de juliol

Els Diàlegs Fundació Ernest Lluch amb el suport de l’AMB van néixer ara ja fa tres anys amb el convenciment que compartir reflexió acadèmica, experta i de gestió tècnica i política en àmbits d’interès per a gestors públics i ciutadania, és fonamental per fer permear idees punteres en els responsables d’implementar polítiques públiques i, alhora, generar complicitat i capil·laritat als ciutadans que han de participar no només en el seu ús sinó en la seva adequada concreció en cadascun dels territoris d’aplicació.

Enguany les sessions de diàlegs del cicle es duran a terme els propers 3, 6 i 13 de juliol de 2023 al CaixaForum Macaya en sessions de 12.30 a 14.00

Inscripcions a : secretaria@fundacioernestlluch.org

Impactes de les polítiques de contenció de la desigualtat

L’estat del benestar ha resistit com ha pogut els cops de la crisi del 2008 i la pandèmia iniciada el 2020.

La crisi energètica i la necessitat de la transició ecològica es van sumar a la realitat postcovid en un moment en què es preveia una anhelada recuperació econòmica. La guerra d’Ucraïna ha actuat addicionalment com a element catalitzador de canvis en la generació d’energia amb uns costos associats que poden generar efectes importants i duradors. Aquesta combinació pot afectar a curt i mitjà termini el teixit productiu i les condicions de vida de les llars, així com augmentar els processos d’exclusió social, especialment en els col·lectius més vulnerables. Caldrà avaluar la situació analitzant els impactes observats des d’una perspectiva de gènere, generacional i per tipologia de llars.

La crisi energètica, emfasitzada per la guerra d’Ucraïna, trastoca completament els terminis previstos per implementar la transició ecològica i ha comportat una inflació associada que feia dècades no vèiem. Addicionalment, sabem que l’envelliment poblacional suposa un repte majúscul per a la sanitat i els serveis socials, que també pot derivar en situacions de pobresa. I tot plegat, en un context de gran deute públic, normalització de tipus i encariment del cost de l’endeutament que pot limitar a mitjà termini el conjunt de les polítiques públiques.

Amb aquesta perspectiva, la resposta institucional des del 2020 ha estat diferent de la del 2008, i per això resulta pertinent avaluar i analitzar el comportament de les administracions públiques, les institucions privades i les famílies durant aquest període i anticipar-ne comportaments futurs.

De manera específica, caldrà avaluar si la resposta de les polítiques públiques a escala estatal, autonòmica i local ha permès contenir l’expectativa d’un augment de la desigualtat, especialment des de la perspectiva de gènere, i valorar si la política impositiva i les mesures excepcionals han garantit una protecció adequada de la població més vulnerable. Serà important, finalment, preguntar-se per les polítiques de futur, no només en termes d’eficiència i eficàcia, sinó analitzant la sostenibilitat de les finances públiques que les han de fer possibles i que han de permetre controlar la possibilitat indesitjada d’una desigualtat ampliada.

DIÀLEG 1 – Dilluns 3 de juliol de 2023 – 12.30 – 14.00 – CaixaForum Macaya

Impacte de les polítiques de contenció de la desigualtat: efectes redistributius, pobresa i poder adquisitiu

Obertura institucional i introducció

• Joan Majó – President de la Fundació Ernest Lluch
  • Montserrat Ballarín – Vicepresidenta de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB (en funcions)

Intervenció inicial

• María Sánchez Vidal – Sòcia de Ksnet – “El cas del salari de referència metropolità”

Diàleg

• José Ignacio Conde-Ruiz – Catedràtic de Fonaments de l’Anàlisi Econòmica a la Universitat Complutense de Madrid
  • Luis Ayala Cañón – Catedràtic d’Economia a la UNED

DIÀLEG 2 – Dijous 6 de juliol de 2023 – 12.30 – 14.00 – CaixaForum Macaya

Transició ecològica i desigualtat: efectes redistributius de la transició energètica

Vídeo introductori

• Alcalde del Prat de Llobregat

Vídeo inicial

• Servei de Drets Energètics – Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Ripollet

Diàleg

• Ana Belén Sánchez – Assessora de l’Institut per a la Transició Justa del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic
  • Xavier Labandeira – Catedràtic d’Economia a la Universitat de Vigo i ECOBAS. Director del centre d’Investigació Economics for Energy.

DIÀLEG 3 – Dijous 13 de juliol de 2023 – 12.30 – 14.00 – CaixaForum Macaya
Desigualtat i gènere en el context de crisi postpandèmica

Vídeo introductori

• Gisela Navarro – Segona tinenta d’alcalde d’Acció Comunitària i Igualtat d’Oportunitats de l’Ajuntament de Viladecans (en funcions)

Vídeo inicial

• Maribel Cárdenas – Responsable de la CIBA de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet

Diàleg

• Maria José González – Professora i investigadora al Departament de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra. Membre del Grup de Recerca en Sociodemografia (DemoSoc)
  • Libertad González – Professora d’Economia al Departament d’Economia de la Universitat Pompeu Fabra. Professora afiliada a la BSE i a l’Institut per a l’Anàlisi del Treball (Bonn).

Inscripcions: secretaria@fundacioernestlluch.org

Organitza FELl amb el suport de:

Àrea Metropolitana de Barcelona
Fundació Ernest Lluch