Diàleg 1. Qui som i com serem els europeus del futur?

Cicle de diàlegs sobre els Reptes econòmics i socials en l'horitzó europeu

Data 29/09/2015

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Obra Social "la Caixa"
Col·laboren: Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona

uditori CaixaForum BCN( Av. Francesc Ferrer i Guàrdia 6-8)

Dialoguen:

• Joaquín Arango. Catedràtic de Sociologia. Universidad Complutense de Madrid. Director del Centro de Estudios sobre Migraciones y Ciudadanía.
  • Geert Cami. Director i cofundador del think tank Friends of Europe (Brussel·les, Bèlgica)

Apunt biogràfic dels dialoguistes:

Joaquín Arango Vila-BeldaCatedràtic de Sociologia i Director del Departament de Sociologia Universidad Complutense de Madrid. Director del Centro de Estudios sobre Migraciones y Ciudadanía.

Llicenciat i Doctor en Ciències Polítiques i Sociologia per la Universitat Complutense de Madrid i Ph.D. en Història Econòmica i Demografia per la Universitat de Califòrnia, Berkeley (amb Honors). Catedràtic de Sociologia de la Universidad Complutense de Madrid, actualment és el director del Centre d’Estudis sobre Migracions i Ciutadania. Anteriorment va ser subsecretari d’Educació i Ciència i Secretari General d’Educació (1982-1988), President del Centre d’Investigacions Sociològiques (1991-1996) i President del Centre Europeu de Recerca i Documentació en Ciències Socials (Vienna Centre) (1992-1994). Les seves línies d’investigació incideixen en les migracions internacionals, immigració i mercat de treball, i en les relacions entre població i desenvolupament. És autor d’un centenar de publicacions, sent la més recent: Immigració i crisi econòmica. Impactes actuals i perspectives de futur. Anuari de la immigració a Espanya, Eliseo Aja, Joaquín Arango i Josep Oliver Alonso (eds.), (2011), edició 2010, Barcelona: Bellaterra Edicions.

Geert Cami. Director i cofundador del think tank Friends of Europe (Brussel·les, Bèlgica)

Director i cofundador del think tank europeista Friends of Europe. Expert en comunicació va començar la seva carrera professional com a programador musical a la Ràdio Pública Belga (BRTN) i també va treballar a la televisió belga. Posteriorment inicia una llarga etapa en les institucions europees, primer a la Unitat d’Informació i Comunicacions de l’Oficina Humanitària de la Comunitat Europea on va estar a càrrec de l’organització d’esdeveniments mediàtics (exposicions, seminaris, conferències de premsa, concerts, debats televisius, Dies Humanitaris en els Estats membres, etc.). Sempre vinculat professionalment al món de la comunicació i al projecte europeu, uneix la seva experiència com a periodista i el seu coneixement en primera persona de les institucions europees. Durant deu anys va encapçalar l’empresa editora de Fòrum Europa i posteriorment va fundar la revista política paneuropea Europe ‘s World que actualment dirigeix. Aquesta revista igual que el think tank Friends of Europe s’integra dins d’Europe ‘s World Group, una xarxa de treball en pro de la promoció d’Europa que inclou també a la plataforma ciutadana Debating Europe.

Propers diàlegs a CaixaForum Barcelona:

Diàleg 2: dimarts 6 d’octubre

Polítiques de veïnatge a Europa

• Anna Terrón – Representant especial i portaveu de la Unió per a la Mediterrània (2013-2015). Exsecretària d’Estat d’Immigració i Emigració.
  • Ángel Losada – Ambaixador en Missió Especial per al Sahel. Enviat especial per a Líbia.

Diàleg 3: dimarts 13 d’octubre

L’Energia a Europa: aspectes econòmics i geoestratègics

• Mariano Marzo – Catedràtic d’Estratigrafia. Professor de Recursos Energètics i Geologia del Petroli de la UB.
  • Cristina Narbona – Ministra de Medi Ambient (2004-2008) Membre de la Global Ocean Comission.

Diàleg 4: dimarts 20 d’octubre

Distribució de la riquesa i cohesió social. Predistribució vs redistribució

• Joan Maria Esteban – Investigador a l’Institut d’Anàlisi Economica (CSIC) i a la Barcelona GSE. Membre del Comitè Executiu de la International Economic Association
  • José Fernández Albertos – Investigador permanent a l’Instituto de Políticas y Bienes Públicos del CSIC.

Diàleg 5: dimarts 27 d’octubre

El rol polític-econòmic d’Europa al món.

• Joaquín Almunia – Professor Visitant de la London School of Economics. Ex-Ministre (1982-1991) i Ex-Comisari Europeu (2004-2014).
  • Andreu Missé – Director de la revista Alternativas Economicas. Ex corresponsal de El País a Brussel·les.

Diàleg 6: dimarts 3 de novembre

Les institucions europees després de la crisi del deute: Unió bancària i política monetària.

• Jordi Gual – Professor d’Economia de IESE – Director General d’Estratègia i responsable d’economia del Grup La Caixa.
  • Emilio Ontiveros – President d’Analistas Financieros Internacionales (AFI) – Catedràtic d’Economia de la UAM

Diàleg 7: dimarts 10 de novembre

Efectes del tractat de Comerç entre la UE i els EUA (TTIP). La relació comercial entre Europa i món.

*Vídeo introductori específic per a l’acte de la Sra. Cecilia Mällstrom, Comissaria de Comerç de la Comissió Europea

• Joan Tugores – Catedràtic d’Economia i ex-Rector de la Universitat de Barcelona.
  • Federico Steinberg – Investigador principal de Economía Internacional del Real Instituto Elcano i Professor d’Anàlisi Econòmica de la UAM

Diàleg 8: dimarts 17 de novembre

El Futur de l’educació i el treball a Europa: gestió del talent en l’economia global

• Sara de la Rica – Catedràtica d’Economia, Universidad del País Vasco. Directora de la Càtedra FEDEA "Fuentes Quintana" de Investigación del Banco de España-FEDEA.
  • Xavier Prats – Director general d’Educació i Cultura (2014-2015) i de Salut i Seguretat Alimentària de la Comissió Europea.