AGENDA

CERCAR ACTIVITATS

Diàleg 1: Un balanç de l’Unió Europea

 Cicle de diàlegs sobre el futur d'Europa - CaixaForum Barcelona

Compartir

Data 30/09/2013

Hora 19:30

Organitza
Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Fundació "la Caixa"

Lloc
Auditori CaixaForum Barcelona
C/Francesc Ferrer i Guàrdia

Descarrega

Organitza

Diàleg 1. Un balanç de la Unió Europea: des del projecte constituent a la crisi del deute, errors i sortides

Dialoguen: 

  • Enrique Barón Crespo. Economista, advocat, ex-President del Parlament Europeu i catedràtic Jean Monnet de la UCLM
  • Antonio López-Istúriz White. Secretari General del Partit Popular Europeu (PPE) i membre del Parlament Europeu.

 

Sinopsi:  Europa es troba en una cruïlla. Molts dels elements i condicionants que van constituir el somni europeu semblen esfondrar-se en un moment de crisi econòmica. Els últims anys han estat els de la moneda única i els de l’ampliació de la Unió Europea als 28 Estats membres – amb la recent incorporació de Croàcia. Però també han estat uns anys marcats pel fracàs de la Constitució, i ara per la crisi que castiga amb força el sud d’Europa governada amb dificultats des dels instruments econòmics dels què la UE disposa. Hi ha definitivament instal·lada una sensació de debilitament del projecte europeu? Més Europa pot ser-ne la solució? Com plantejar-ho a unes poblacions atemorides per l’erosió del seu benestar? Pateix d’aluminosi el sistema econòmic de l’eurozona? És possible avançar en la integració de factors de política econòmica perdent o cedint més sobirania dels Estats? Quina és la resposta política a la situació actual? Balanços i preguntes obertes per a un diàleg sobre el present i el futur d’Europa.

Apunt biogràfic dels dialoguistes:

 

Enrique Barón Crespo. (Madrid, 1944). Economista, advocat i polític espanyol. Llicenciat en Dret per la Universitat Complutense de Madrid, en Administració d’Empreses per ICADE i per l’Escola Superior de Ciències Econòmiques i Empresarials de París. Lany 1977 va ser elegit diputat en la Legislatura Constituent per la província de Madrid. Designat Ministre de Transport, Turisme i Comunicacions durant el primer govern de Felipe González, ha ocupat diversos llocs de responsabilitat, i fou membre del Congrés dels Diputats en la Legislatura Constituent (1977-1978) i del Parlament Europeu (1986-2008), exercint en aquesta segona Cambra les funcions de vicepresident (1987-1989), President (1989-1992), President de la Comissió d’Afers Exteriors (1992-1995), President del Grup Socialista (1999-2004) i President de la Comissió de Comerç Internacional (2004-2006). També va representar al Parlament Europeu a la Conferència Intergovernamental del Tractat de Lisboa. És president de la International Yehudi Menuhin Foundation i de l’European Foundation for the Information Society. Ha estat Catedràtic Jean Monnet ad personam de la Universitat de Castella-la Manxa i professor convidat en prestigioses universitats internacionals.

Antonio López-Istúriz White. (Pamplona, 1970). Secretari General del Partit Popular Europeu (PPE) i membre del Parlament Europeu. Llicenciat en Dret i Diplomat en Ciències Econòmiques per la Universidad Católica CEU San Pablo, en Madrid, realitza estudis diplomàtics i a l’any 1997, es trasllada a Brussel·les per a treballar com a assistent de la delegació del PP al Parlament Europeu. Aquesta tasca li permet conèixer des de molt jove el funcionament no només del Parlament, sinó també de la resta de les institucions europees. Del 1999 al 2002 exerceix d’ajudant personal de José María Aznar a la Moncloa, per tornar després a Brussel·les per ocupar un lloc de pes en la política europea, el de secretari general del Partit Popular Europeu (PPE ). Des de 2004 compagina aquesta tasca amb la d’eurodiputat a les files del Grup PPE-DE.


Propers diàlegs a CaixaForum Barcelona:

Dilluns 7 d’octubre: Innovació i productivitat davant la sostenibilitat del model de benestar europeu

  • Guillermo de la Dehesa – President del Centre for Economic Policy Research CEPR de Londres
  • Octavi Quintana-Trias – Director de la European Research Area de la Direcció General d’Investigació i Innovació de la UE

Dilluns 14 d’octubre: Cap a una nova Unió?

  • Pedro Solbes – President de la Fundación para las Relaciones Internacionales y el Diálogo Exterior (FRIDE). Ex ministre y ex Comissari Europeu d’Assumptes Econòmics i Monetaris
  • Josep Piqué – Economista i empresari. Ex ministre de Assumptes Exteriors

Dilluns 21 d’octubre: De la Unió monetària a la governança econòmica

  • David Vegara – Subdirector-gerent del Mecanisme Europeu d’Estabilitat (MEDE)
  • José Manuel González Páramo – Ex membre del Comitè Executiu del Banc Central Europeu (BCE) – Professor visitant al IESE

Dilluns 28 d’octubre: Ciutadania europea i legitimitat democràtica

  • Daniel Innerarity – Catedràtic de filosofia política i social a la UPV. Director del Instituto de Gobernanza Democrática
  • Gregorio Garzón – Càtedra Jean Monnet ad personam en “Estudis Jurídics de la Unió Europea” Catedràtic de Dret Internacional Públic de la UAB

Dilluns 4 novembre: El paper d’Europa en el  món. Política exterior, política de veïnatge i protecció de l’espai de llibertat.

  • José Ignacio Torreblanca – Director de la oficina a Madrid del European Council on Foreign Relations i professor de Ciència Política (UNED)
  • Eneko Landaburu – Institut Jacques Delors “Notre Europe”. Exdirector General d’Assumptes Exteriors de la Comissió Europea i exambaixador de la Unió Europea al Regne de Marroc.