Diàleg 3. Els límits de la desigualtat en democràcia: justícia social i exclusió

Data 13/10/2014

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Obra Social "la Caixa"
Col·laboren: Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona

Auditori CaixaForum BCN( Av. Francesc Ferrer i Guàrdia 6-8)

Dialoguen:

• Antón Costas. Catedràtic d’Economia de la Universitat de Barcelona. President del Cercle d’Economia
  • Francisco Lorenzo. Coordinador de l’Equip d’Estudis de Cáritas

Sinopsi:
Malgrat que en els darrers anys de creixement econòmic a Espanya els ingressos van millorar de forma generalitzada per a totes les rendes, les desigualtats van augmentar. Amb l’arribada de la crisi, aquesta tendència no va fer sinó incrementar-se. Davant d’aquesta situació, moltes famílies han exercit una funció de refugi assistencial bàsic per als seus membres, amb un protagonisme creixent d’entitats i associacions que també reforcen la debilitada xarxa assistencial pública. Drets i conquestes socials essencials com la justícia social, el benestar de les persones i l’accés als serveis bàsics demanen ser defensats per una democràcia que es veu enfrontada a nous i majors compromisos polítics, econòmics i socials.

Apunt biogràfic dels dialoguistes:

Antón Costas Comesaña. Catedràtic d’Economia de la Universitat de Barcelona. President del Cercle d’Economia

Vigo, 1949. Enginyer tècnic industrial (Vigo, 1972) i Llicenciat en Economia (Barcelona, 1977) es va doctorar en Economia (Barcelona, 1982) amb una tesi doctoral sobre el pensament i la política econòmica liberal del segle XIX, dirigida pels professors Fabián Estapé i Ernest Lluch. El seu interès acadèmic i les seves publicacions se centren especialment en l’estudi dels processos de formació de polítiques públiques, analitzant el paper que juguen les idees, els interessos i les institucions en aquests processos. Ha publicat una dotzena de llibres i nombrosos articles i assaigs sobre aquestes qüestions. Les seves publicacions més recents es relacionen amb l’anàlisi de les causes, efectes i respostes a la crisi de 2008 i al creixement de la desigualtat social a Espanya. Ha ocupat diversos càrrecs acadèmics i ha presidit o format part de nombroses comissions d’experts per assessorar a governs i corporacions sobre problemes econòmics i polítiques públiques. Actualment presideix el Cercle d’Economia i forma part de diversos patronats i fundacions. També desenvolupa una intensa activitat de divulgació i debat en diversos mitjans de comunicació.

Francisco Lorenzo. Coordinador de l’Equip d’Estudis de Càritas

Madrid, 5 març 1972. Llicenciat en Sociologia i Diplomat en Treball Social per la Universidad Pontifícia Comillas de Madrid. Actualment està realitzant la tesi doctoral al Departament de Tendències socials de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UNED. És Coordinador de l’Equip d’Estudis de Càritas Espanyola i de la Fundació FOESSA, des del gener de 2011. Ha estat professor a la Universidad Carlos III de Madrid i a la UNED (Dept. de Sociologia). Com a investigador ha participat en diferents projectes sobre pobresa, exclusió, capital social…, entre els que cal destacar la coordinació del VII Informe FOESSA (que serà publicat aquest mateix mes d’octubre). Com a treballador social compta amb l’experiència d’haver treballat més de 8 anys amb drogodependents i amb persones sense llar. Així mateix, des d’octubre de 2009 és director tècnic de la revista Documentació Social que edita Càritas.

Propers diàlegs a CaixaForum Barcelona:

20 d’octubre de 2014 a les 19:00 – Auditori CaixaForum BCN

D4. Participació i incidència de la ciutadania i els moviments socials en la presa de decisions polítiques

• Joan Subirats. Catedràtic de Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona – IGOP
  • Ignacio Sánchez – Cuenca. Director d’Investigació del Centro de Estudios Avanzados en Ciencias Sociales del Instituto Juan March

27 d’octubre de 2014 a les 19:00 – Auditori CaixaForum BCN

D5. Reforma econòmica i cohesió social

• Germà Bel. Catedràtic d’Economia de la Universitat de Barcelona – ICREA
  • Xavier Vives. Catedràtic- Director acadèmic del Public-Private Sector Research Center del IESE Business School

13 de novembre de 2014 a les 19:00 – Auditori CaixaForum BCN

D6. El paper de la justícia com a actor garant de la cohesió social i la democràcia

• Encarna Roca Trias. Magistrada del Tribunal Constitucional. Catedràtica de Dret Civil