CERCAR ACTIVITATS

Hora 19:30

Organitza
Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Fundació "la Caixa"

Auditori CaixaForum Barcelona
C/Francesc Ferrer i Guàrdia, 6

Organitza

Diàleg 5. Ciutadania europea i legitimitat democràtica

Dialoguen:

• Daniel Innerarity – Catedràtic de Filosofia Social i Política, investigador "Ikerbasque" a la Universidad del País Vasco i Director de l’Institut de Governança Democràtica ‘Globernance’.
  • Gregorio Garzón – Càtedra Jean Monnet ad personam en “Estudis Jurídics de la Unió Europea” Catedràtic de Dret Internacional Públic de la UAB

Sinopsi: A l’any 2013 la Unió Europea és una unió d’estats que dista molt encara de compartir elements d’unió política com el que podria representar un estat federal. No arriba a tenir naturalesa estatal i no té, per tant, alguns dels elements que són inherents a aquesta última forma d’organització política. En aquest context, podem parlar de l’existència d’un poble europeu? Quins són els elements comuns entre els pobles d’Europa? Quin és el sentiment de pertinença a aquesta comunitat? El pas de població a comunitat que comparteix valors, cultura,…és possible en el context actual? En quin tram del recorregut ens trobem?

Davant d’aquesta circumstància, quina és la legitimitat democràtica de les institucions de la UE? Quin és el grau d’empatia amb les institucions europees i quins són els elements de legitimitat, autoritat i poder que compartim? Amb quins resultats? És possible configurar un nou concepte de ciutadania europea que integri i harmonitzi totes les característiques de la realitat política i sociocultural de l’actual Unió Europea? Què significa ser ciutadà europeu, quines implicacions legals, de drets i deures comporta? La ciutadania europea va lligada a la nacionalitat d’origen? Com d’inclusiu o d’exclusiu n’és el concepte?

Apunts biogràfics:

Daniel Innerarity Catedràtic de Filosofia Social i Política, investigador "Ikerbasque" a la Universidad del País Vasco i Director de l’Institut de Governança Democràtica ‘Globernance’.

(Bilbao, 1959). Catedràtic de Filosofia Social i Política, investigador "Ikerbasque" a la Universidad del País Vasco i Director de l’Institut de Governança Democràtica ‘Globernance’. Actualment és professor convidat de la London School of Economics. Ha estat professor convidat a diverses universitats europees i americanaes, recentement a la Universitat de la Sorbona i a l’Institut Europeu de Florencia. Doctor en Filosofia, va ampliar els seus estudis a Alemanya (com a becari de la Fundació Alexander von Humboldt), Suïssa i Itàlia i ha estat membre del Consell d’Universitats. Pertany a l’Acadèmia Europea d’Arts i Ciències, amb seu a Salzburg i és col · laborador habitual d’opinió a El Correo i El País, així com de la revista Claves de razón práctica. Els seus últims llibres són: La transformación de la política (III Premi d’Assaig Miguel de Unamuno i Premi Nacional de Literatura en la modalitat d’Assaig, 2003), La sociedad invisible (XXI Premi Espasa d’Assaig), El nuevo espacio público i El futuro y sus enemigos i La democracia del conocimiento. Ha rebut, entre atres, el Premio Nacional de Ensayo i el Premio Príncipe de Viana de la Cultura.

Gregorio GarzónCàtedra Jean Monnet ad personam en “Estudis Jurídics de la Unió Europea” Catedràtic de Dret Internacional Públic de la UAB

(Reus, 1945). Llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona i Doctor en Dret per la Universidad Autónoma de Madrid, és Catedràtic de Dret Internacional Públic des de 1982 (Càtedres de Granada i de la UAB) així com diplomat del Centre d’Estudis i Recerca de la Acadèmia de Dret Internacional de La Haia. Docent universitari des de 1968 ha combinat aquesta activitat a l-Estat amb diferents c÷arrecs en organismes i institucions europees. Fou Conseller Jurídic Principal al Servei Jurídic de la Com issió Europea (Brussel·les, 1986 – 1993), jurisconsult i director General del Servei Jurídic del Parlament Europeu ( Estrasburg/Brussel·les/Luxemburg, 1994-2006), Medalla d’honor del Parlament europeu i membre del Grup Català de Reflexió sobre el Futur d’Europa de la Generalitat de Catalunya (2009-2010). Actualment és membre del Consell Científic de la Fundació per el Dret continental (Paris) i Càtedra Jean Monnet ad personam a “Estudis Jurídics de la Unió Europea”.

Propers diàlegs a CaixaForum Barcelona:

Dilluns 4 novembre: El paper d’Europa en el món. Política exterior, política de veïnatge i protecció de l’espai de llibertat.

• José Ignacio Torreblanca – Director de la oficina a Madrid del European Council on Foreign Relations i professor de Ciència Política (UNED)
  • Eneko Landaburu – Institut Jacques Delors “Notre Europe”. Exdirector General d’Assumptes Exteriors de la Comissió Europea i exambaixador de la Unió Europea al Regne de Marroc.