Diàleg 6. Les institucions europees després de la crisi del deute: Unió bancària i política monetària

Cicle de diàlegs sobre els Reptes econòmics i socials en l'horitzó europeu

Data 03/11/2015

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Obra Social "la Caixa"
Col·laboren: Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona

Auditori CaixaForum BCN (Av. Francesc Ferrer i Guàrdia 6-8)

Dialoguen:

• Jordi Gual. Professor d’Economia d’IESE Business School – Director Executiu de Planificació Estratègica i Estudis de CaixaBank.
  • Emilio Ontiveros. President d’Analistas Financieros Internacionales (AFI). Catedràtic d’Economia de l’Empresa a la Universidad Autónoma de Madrid.

Sinopsi: La unió monetària i la constitució de la zona euro van significar un canvi de paradigma en les polítiques econòmiques i monetàries dels estats. Més d’una dècada després s’observen importants disfuncions i alguns encerts, però sobresurt la inexistència d’una unió fiscal europea. Un fet que s’ha posat de relleu amb l’augment de les dificultats financeres de molts dels seus estats membres després de la crisi econòmica del 2008. Amb el cas grec sobre de la taula, amb la tutela explicita del que va ser la Troica, quins passos són els següents per a la unió bancària, la unió fiscal i la unió econòmica, superant el deficient disseny inicial de la Unió Econòmica i Monetària? És el moment de preguntar-nos si la gestió de la crisi del deute està ben encarrilada i quin paper es preveu del BCE a mig termini. On ha de quedar l’autonomia en la governança econòmica dels estats de l’eurozona? ¿Fins a quin punt les polítiques impulsades per les institucions financeres internacionals han contribuït i estan contribuint a fer front a la crisi actual? Les institucions econòmiques europees estan preparades davant els reptes que ens vénen? Quins reptes tenim i tindrem? Aquestes i altres preguntes centraran aquest diàleg sobre la unió bancària i política monetària.

Apunt biogràfic dels autors:

Research Fellow del Center for Economic Policy Research (CEPR, Londres). Actualment és membre de l’International Advisory Council del Grup "la Caixa", l’Economic Council de OXERA i del Market Monitoring Group de l’Institute of International Finance. És vocal de l’European Corporate Governance Institute, del Patronat de la Fundació CEDE i Vicepresident de la Fundació d’Estudis Financers. Ha estat també vocal del Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement del Govern de Catalunya (CAREC), de la Junta Directiva del Cercle d’Economia.

És Doctor en Economia per la Universitat de Califòrnia, Berkeley i ha estat Conseller Econòmic a la Direcció General d’Afers Econòmics i Financers, Comissió Econòmica Europea a Brussel·les (1994-96) i Visiting Professor a la Universitat de Califòrnia, Berkeley (2000).

És autor de nombrosos llibres i articles sobre temes d’economia industrial, integració europea, creació d’ocupació i sistema bancari. Entre les seves publicacions recents s’inclouen: Unió Bancària: ¿de formigó o de palla? (Papers d’Economia Espanyola, 2013); European Integration at the Crossroads (Banc d’Espanya, 2012) i Building a Dynamic Europe (Cambridge University Press, 2004).

Catedràtic d’economia de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Llicenciat i doctor en ciències econòmiques i empresarials, va treballar durant més de set anys en empreses industrials d’àmbit nacional abans d’iniciar la seva carrera com a professor universitari. Des de 1985 és catedràtic d’economia de l’empresa (UAM), i va ser vicerector durant quatre anys. Fundador i president d’Analistes Financers Internacionals, va ser director de la revista Economistes, l’Anuari d’Economia i Finances i membre del consell editorial d’El País. Autor de diversos llibres, nombrosos articles i col·laboracions en revistes especialitzades en economia i finances internacionals. Entre els seus llibres més recents destaquen en aquest 2015 Hablando se entiende la gente. Un debate plural sobre la economía española, conjuntamente con Juan Torres y Daniel Lacalle,(septiembre 2015), A New Era in Banking. The Landscape After the Battle (2015).o El ahorrador Inteligente, con David Cano (2015)

Propers diàlegs a CaixaForum Barcelona:

Dimarts 10 de novembre – Auditori CaixaForum BCN
D 7 – Efectes del tractat de Comerç entre la UE i els EUA (TTIP). La relació comercial entre Europa i el món.
*Vídeo introductori específic per a l’acte de la Sra. Cecilia Mällstrom, Comissària de Comerç de la Comissió Europea

• Joan Tugores. Catedràtic d’Economia i exrector de la Universitat de Barcelona.
  • Federico Steinberg. Investigador principal d’economia internacional del Real Instituto Elcano i professor d’Anàlisi Econòmica de la Universidad Autónoma de Madrid.

Dimarts 17 de novembre – Auditori CaixaForum BCN
D8 – El Futur de l’educació i el treball a Europa: gestió del talent en l’economia global

• Sara de la Rica. Catedràtica d’Economia de la Universidad del País Vasco. Directora de la Càtedra FEDEA "Fuentes Quintana" de Investigación del Banco de España-FEDEA.
  • Josep Joan Moreso. President de l’Agència de Qualitat Universitària i rector de la Universitat Pompeu Fabra (2005-2013).