CERCAR ACTIVITATS

Pg Sant Joan 108, Barcelona

Organitza
 Dialoguen:

• Gemma Pinyol. Directora de l’Àrea de Migracions i Mobilitat a Instrategies. Investigadora associada del GRITIM-UPF. Experta del Consell d’Europa al projecte Intercultural Cities.
  • Xavier Martínez-Celorrio. Profesor de Sociología de la Universitat de Barcelona e investigador del CRIT (Creativitat, Innovació i Transformació Urbana)

*Inscripció prèvia obligatòria: reserva la teva entrada, aquí

Sinopsi

La diversitat és una realitat que caracteritza les nostres ciutats, però una inadequada gestió de la mateixa pot posar en tensió la manera en la qual convivim i desafiar així la democràcia que ens uneix. Els fluxos migratoris mundials (estables tot i la imatge que se’ns transmet) ens interroguen sobre el paper d’Europa, dels seus estats i de la seva gent. I és que la globalització comporta, indirectament, la pèrdua de preeminència d’un dels principals productors històrics d’identitat: l’Estat-nació. Les tensions entre universalisme i particularisme, necessiten superar aquesta divisòria de confrontació (exacerbada en situacions d’apartheid), de la mateixa manera que després de dècades de dialèctica entre la conveniència de models multiculturalistes i assimilacionistes, tenim ara la interculturalitat com a repte imminent. Per aquest motiu s’entrarà en diferents aproximacions a la gestió de la diversitat, amb pros, contres, pors i bonismes, per entendre la lògica que hi ha darrere de cadascuna d’elles. La diversitat existeix i la gent conviu, no sense dificultats, ni temors, en societats complexes i diverses que requereixen de nous i millors instruments per a fer-ho possible. .

Biografíes

Xavier Martínez-Celorrio

(Barcelona, 1965). Professor de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Barcelona, doctor en Sociologia i llicenciat en Antropologia (Universitat de Barcelona). Investigador del CRIT (Creativitat, Innovació i Transformació Urbana) de la UB. Ha estat assessor de la Col·lecció d’Estudis Socials de la Fundació la Caixa (2007-08), coordinador acadèmic del Doctorat de Sociologia de la UB (2004-06) i investigador de la Fundació CIREM (1990-1997). La seva recerca es centra en la dinàmica de les desigualtats educatives i la mobilitat social i d’altra banda en les polítiques de cohesió social i de predistribució en l’economia del coneixement. De les seves ultimes publicacions destaquen “Innovació i equitat educativa”, “Crisis y movilidad social: cómo reactivar el ascensor social”, “La innovación social ante los desafíos del bienestar” i “Trajectòries socials i integració dels joves nouvinguts a Catalunya”. És col·laborador habitual de la Fundació Jaume Bofill.  Participa habitualment en mitjans de comunicació i molt especialment com a analista de qüestions socials a El Periódico de Catalunya

Gemma Pinyol

Llicenciada en Ciències Polítiques per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Estudis Internacionals. Actualment és directora de polítiques migratòries i diversitat en Instrategies i investigadora associada del GRITIM-UPF. És experta del Consell d’Europa en el marc del projecte Intercultural Cities i coordinadora de la RECI-Xarxa de Ciutats Interculturals. Amb anterioritat ha estat vinculada a diferents projectes europeus, com el MIPEX-Migrant Integration Policy Index (MPG, 2006-2008) i l’European Task Force on Irregular Migration (IFRI, 2009-2011), i ha coordinat, entre d’altres, el projecte “Estratègia antirumors per prevenir el Racisme” finançat per l’Open Society, i el projecte “C4I – Communication for Integration”, liderat pel Consell d’Europa i la Comissió Europea. Ha estat directora del Gabinet de la Secretaria d’Estat d’Immigració i Emigració (2010-2012) i, amb anterioritat, responsable del Programa Migracions de CIDOB (2001-2010).