‘Economia, ètica i valors’, el tema de debat del Vies de Diàleg 2013

IX Vies de Diàleg, a la Biblioteca Ernest Lluch de Girona

Data 14/05/2013

Biblioteca Ernest Lluch de Girona - Ajuntament de Girona i Fundació Ernest Lluch

Biblioteca Ernest Lluch de Girona
Carrer Saragossa

Amb la voluntat de fomentar el diàleg i el coneixement com a eines fonamentals per abordar el debat i la polèmica, a partir d’un esperit de carácter constructiu, la Biblioteca Ernest Lluch de l’Ajuntament de Girona i la Fundació Ernest Lluch organitzen cada any el Vies de Diàleg, una taula rodona anual centrada en temàtiques de caràcter contemporani.

19:00h. Benvinguda i presentació
19:05h: Ponència-marc a càrrec de Gonzalo Bernardos. Professor Titular del Departament de Teoria Econòmica i director de diversos Màsters de la UB i professor de la UOC i de l’Institut Barcelona d’Estudis Internacionals (IBEI).
20:00h.Taula rodona amb la presència de:

• Pere Conellà, empresari de Cafès Cornellà
  • Jordi Via, president de FETS i membre d’ARÇ Cooperativa
  • Gonzalo Bernardos, professor titular d’universitat del Departament de Teoria Econòmica de la Universitat de Barcelona

Modera: Esteve Vilanova, columnista econòmic d’El Punt

Argumentari

Economia, ètica i valors

Recentment hem comprovat com el sistema financer tradicional ha desenvolupat una funció d’intermediació financera amb l’objectiu principal de maximitzar beneficis i ho ha fet incorporant nous productes que han generat greus conseqüències socials.. La dependència dels mercats financers, les grans inversions immobiliàries i d’altres de caràcter altament especulatiu, a l’esclatar la crisi, han posat de manifest una tirallonga de males pràctiques que requeririen mecanismes de correcció i capacitat real d’intervenció. La necessitat de retorn a una economia productiva que estimuli l’ocupació i repercuteixi en el benestar dels conciutadans xoca però contra diversos murs.

Amb la indignació per bandera s’ha situat a la banca i al sistema financer en l’ull de l’huracà. Però ho ha fet una població subjecta a una situació crua de crisi, de fragilitat laboral i de poques perspectives de prosperitat econòmica arran de la devaluació interna o polítiques d’austeritat que afecten, ja directament, el cordó assistencial bàsic de la societat del benestar.

En aquesta situació, l’actual, el model cooperatiu, l’economia del bé comú i les banques ètiques i solidàries, irrompen amb més força com a alternatives basades en posar en valor a la persona i a la col•lectivitat. Paral•lelament l’emprenedoria, les exportacions i les empreses d’alt valor afegit, esdevenen prèdiques encaminades a la regeneració econòmica del país. Com s’està duent a terme aquesta reactivació empresarial? Per quin model d’empresa s’està optant? Quins criteris econòmics i socials prevalen? L’èxit empresarial ha de fer-se tenint en compte els valors humans fonamentals, els factors de qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques? I la banca? Cal una regeneració basada en la transparència, el comportament ètic i la priorització d’una economia que pensi més en el bé comú que en la maximització de beneficis?

Al Vies de Diàleg 2013 dedicat a Economia, ètica i valors parlarem d’aquestes i altres qüestions en un acte que comptarà amb la ponència d’un reconegut economista i amb una taula rodona de debat amb la presència de representants del món empresarial, del cooperativisme i de la banca ètica.