El cicle de diàlegs sobre “Desigualtat i democràcia” al CaixaForum Barcelona fins el 13N

El cicle de Diàlegs 2014 tindrà lloc aquesta tardor a l'auditori de CaixaForum Barcelona i CaixaForum Madrid, respectivament

Data 29/09/2014

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Obra Social "la Caixa"
Col·laboren: Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona

Cicle Barcelona:
Dies: 29 Set; 6 Oct; 13 Oct; 20 Oct; 27 Oct; 13 Nov.
Hora: 19:00h
Lloc: Auditori CaixaForum BCN( Av. Francesc Ferrer i Guàrdia 6-8)

Cicle Madrid:
Dies: 9 i 15 de desembre
Hora: 19:30h
Lloc: Auditori CaixaForum Madrid (Paseo del Prado, 36)

Per quart any consecutiu la Fundació Ernest Lluch promou un cicle de diàlegs que se centra en l’exploració experta de les relacions i repercussions socials, polítiques i econòmiques entre la desigualtat i la democràcia. Amb el mateix format de les darreres edicions, enguany se celebraran 8 diàlegs amb la participació d’experts de diversos àmbits i ideologies per fer del diàleg un camí de contrast que estimuli la conversa atenta i la reflexió aguda.

Argumentari: 8 diàlegs sobre "Desigualtat i democràcia"

L’anivellament social que havia caracteritzat la formació i acomodament de les capes mitjanes europees, des de finals del S.XIX fins als anys 70 del S. XX, s’ha revertit de tal manera que la creixent desigualtat social i un major empobriment tensen el concepte de classe mitjana, entès fins ara, com un exponent definidor i constitutiu del benestar social. De retruc, el model social europeu se’n ressent fins al punt que garantir-ne el seu manteniment esdevé un dels reptes principals. Però ¿hi ha voluntat política per a fer-ho possible? ¿Quin paper ha de jugar el Parlament Europeu elegit enguany, en matèria de política econòmica i social? ¿Hi ha possibilitats reals de revertir la política econòmica d’austeritat i quins efectes té en el manteniment de l’equitat o la reducció desitjable de la deisgualtat?

Aquestes preguntes prenen especial interès en un moment on la constatació de l’erosió de l’estat del benestar ve acompanyada del temor d’una pèrdua de drets democràtics. El paper de la ciutadania en un estat de Dret ha de ser cabdal i les polítiques redistributives que han de vetllar per la justícia social requereixen d’un relat que permeti a les societats europees encarar el futur pròxim amb més dosis d’il·lusió. Cal construir de nou sobre el llegat del segle XX al mateix temps que es precisa d’una alternativa al buit social que la crisi ens ha mostrat. Cal escoltar i contrastar opinions per saber el camí que caldrà traçar en uns anys clau per a l’esdevenidor polític i econòmic dels pobles d’Europa. Com mantenir la seva cohesió social bo i garantint els instruments i sistemes democràtics amb els que comptem? Aquests sistemes segueixen responent als estàndards de qualitat democràtica necessaris per viure amb llibertat? La cohesió social i la democràcia poden no anar de la mà?

Programa:

29 de setembre de 2014 a les 19:00 – Auditori CaixaForum BCN
D1. La relació entre desigualtat i democràcia des de la fi de la II GM fins avui

• Josep Fontana. Historiador. Professor emèrit de la Universitat Pompeu Fabra
  • Josep Martí Gómez. Periodista

6 d’octubre de 2014 a les 19:00 – Auditori CaixaForum BCN
D2. Desigualtat i democràcia a l’Europa que ve

• Sebastià Sarasa. Professor titular de Sociologia. Universitat Pompeu Fabra
  • Luis Planas. Secretari General del Comitè Econòmic i Social Europeu (CESE)
  •  + vídeo introductori específic per al Diàleg del Comissari Europeu d’Ocupació, Assumptes Socials i Inclusió. Sr. László Andor

13 d’octubre de 2014 a les 19:00 – Auditori CaixaForum BCN
D3. Els límits de la desigualtat en democràcia: justícia social i exclusió