CERCAR ACTIVITATS

El control TIC de la participació democràtica i el comportament electoral del votant

5è Diàleg al Palau Macaya de Barcelona - Dijous 8 de novembre de 2018

Data 08/11/2018

Hora 18:30

Organitza
  Organizan: Fundació Ernest Lluch y Obra Social la Caixa

Auditori Palau Macaya
Pg Sant Joan 108, Barcelona

Organitza
 Dialoguen:
  • Antoni Gutiérrez-Rubí. Assessor de comunicació i consultor polític. Fundador i director d’Ideograma. Impulsor d’Apps4citizens.
  • Rafael Rubio. Professor Titular del Departament de Dret Constitucional i director del grup de recerca sobre participació i noves tecnologiess (i+dem) a la Universidad Complutense de Madrid. Subdirector d’Estudis i Investigació del Centre d’Estudis Polítics i Constitucionals.

Argumentari:

Els canals democràtics d’obertura a la participació de la ciutadania solen estar vinculats a la lògica de la representació política. La tecnopolítica però ha obert tot un espectre des d’on col·laborar, participar, i incidir políticament modificant els habituals canals de relació entre les institucions político-representatives i la societat. D’altra banda, en la darrera dècada hem vist passar de la desafecció política generalitzada -amb poques mobilitzacions socials i una baixa participació- a l’assoliment de percentatges de participació força elevats i manifestacions de certa rellevància.

Com sempre ha existit, ha aflorat ara la propaganda per a incidir en la opinió pública de determinades democràcies en favor d’interessos de països tercers, però feta ara a través de les noves eines de persuasió que la tecnologia permet. D’altra banda, la televisió continua essent i esdevé un canal d’agitació i propaganda política majúscul, fins i tot per als joves, quan es pensava que era la xarxa i l’univers Twitter on ja es lliurava la batalla pel vot. A on es guanyen les eleccions? De quina manera es segmenta i es pot arribar a controlar l’elector? De quina manera hi pot haver ingerències electorals poc evidents per al ciutadà a partir de l’ús de les noves tecnologies? Des d’on es promou millor la participació política? Com es modula quan interessa i quan no interessa? Per part de qui? A on han de concentrar esforços els candidats i partits polítics?

Biografies:

Antoni Gutiérrez Rubí
Barcelona, ??1960. Assessor de comunicació i consultor polític. Fundador i director de ideograma. Entre els temes de reflexió i desenvolupament es troben, a més de la comunicació, la nova política i les noves tendències en l’àmbit social i empresarial, tots aquells aspectes que tenen a veure amb la transformació dels models de comunicació, lideratge i relació en la societat Xarxa. Pel que fa a la tecnopolítica, és impulsor d’apps4citizens, una iniciativa que busca convertir-se en el marc de trobada entre diferents agents (organitzacions, empreses, administracions i ciutadania) per tal d’identificar, promoure i desenvolupar aplicacions mòbils per al compromís social i la participació ciutadana. Ponent sobre els seus àmbits d’experiència, participa com a professor convidat en diversos cursos i Màsters sobre Comunicació Política de diferents universitats, a més de codirigir el Màster Universitari en Comunicació Política i Social que imparteix la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Universitat Ramon Llull).

Rafael Rubio

Doctor en Dret Constitucional (Premi extraordinari), Professor Titular i Director del Grup de Recerca sobre participació i noves tecnologies (i + dem) a la Universitat Complutense de Madrid. Ha impartit classes de postgrau en més de 30 universitats en 15 països diferents.
Professor Visitant a la Universitat de Navarra. Investigador visitant a les Universitats de Georgetown, Harvard, George Washington University i Scuola Superiore Sant’Anna. Ha impartit conferències en els Parlaments Nacionals d’Uruguai, Mèxic, Argentina, Perú, Espanya i Itàlia. Assessor en temes de Govern Obert, Transparència i participació ciutadana a governs (Espanya, Perú), organismes internacionals (Comissió Europea, BID), partits, fundacions, i institucions socials, educatives i religioses a Europa i Amèrica. Ha participat en programes de voluntariat i cooperació a Cuba, Índia, Etiòpia, Cambodja, Guatemala, Mèxic, Polònia, Espanya i Portugal. Ha rebut les medalles de Sant Raimon de Penyafort (Ministeri de Justícia) i la de Sant Silvestre (Vaticà). Autor dels llibres: “Els grups de pressió” (2003, CEPC)), i «Ús de les Tics i la participació política dels joves» (Injuve, 2016). Editor de “Parlaments oberts: tecnologia i xarxes per a la democràcia” (2013, Congrés dels Diputats) i “Marca Espanya i diplomàcia pública: Reptes de la nostra acció exterior” (2012, MAEC).