Els models de negoci dels esports professionals

Diàleg 1 del cicle IVIE 2020 sobre esport, salut i economia

Data 16/09/2020

Organitzen: Fundació Ernest Lluch i IVIE
Col·labora: Fundació Bancaixa i Diputació de Barcelona

Centro Cultural Bancaja
Sala Ausiàs March
Plaça de Tetuán, 23
46003 València

Argumentari

L’esport en general i determinats esports professionals en particular s’han convertit en negocis de gran envergadura per la quantitat de recursos que mouen i per la multitud de seguidors que s’interessen per ells, com a espectadors presencials i, sobretot, a través dels mitjans de comunicació i les xarxes socials. El futbol és, segurament, el màxim exponent pel que fa a negoci esportiu, al menys a Europa, pel nombre d’aficionats i seguidors que congrega, però també hi ha altres com el bàsquet, el tennis, el ciclisme, el motociclisme o l’automobilisme, que arrosseguen milers de seguidors, especialment a través de la televisió. Les organitzacions que gestionen aquestes activitats manegen pressupostos considerables que es nodreixen, en proporcions diverses, de les entrades, els drets de televisió i el marxandatge. Aquestes activitats atrauen empreses i als inversors que veuen en l’esport professional una oportunitat de negoci amb la qual diversificar l’activitat i promocionar els seus productes i marques a través del patrocini. Les empreses poden també posseir part o tot el capital dels equips que competeixen, com passa en el ciclisme o l’automobilisme, que són sostinguts per les multinacionals que els patrocinen. Aquesta vinculació de l’esport i activitats de naturalesa empresarial ha suposat una transformació dels òrgans que el gestionen, posant en mans de directius professionals dels clubs i les federacions.

Un altre actor rellevant del negoci esportiu són actualment les grans cadenes de televisió i les plataformes que controlen la difusió en exclusiva de les competicions més importants. L’esport professional requereix que les cadenes de televisió aporten recursos per finançar els grans pressupostos dels equips i aquestes, al seu torn, necessiten l’esport per aconseguir i retenir una audiència fidel que els permeti captar publicitat. A més, la popularitat de les estrelles esportives representa un gran atractiu per a mitjans de comunicació i marques que recorren a ells com a comentaristes, prescriptors o imatges de les marques. En aquest context, la indústria de l’equipament esportiu també ha crescut exponencialment a mesura que augmenta l’interès de la població per realitzar activitats físiques, a les quals dediquen part del seu temps d’oci buscant hàbits de vida saludables i una forma de socialització. Així mateix, la vestimenta esportiva també s’ha desenvolupat de forma significativa donant resposta a les demandes de múltiples usuaris que prefereixen el seu ús habitual. Totes aquestes qüestions seran analitzades pels dos experts ponents d’aquest diàleg, partint des de la seva pròpia experiència com a gestors de clubs o competicions professionals.

En aquest context sorgeixen nombroses qüestions interessants: quins esports mouen més diners en l’actualitat ?; Quina és en l’actualitat la importància de les principals fonts d’ingressos en els diferents esports?; Quin és el model de negoci en els diferents esports?; Són financerament sostenibles els esports professionals que coneixem?; Poden arribar a condicionar les fonts d’ingressos la naturalesa dels esports o les competicions?; Està justificat el volum de recursos que mou l’esport professional?; Han de tenir els recursos públics participació en els esports professionals?

DIÀLEG 1: Els models de negoci dels esports professionals

16 setembre 2020 | 18:30 – 20:00h

• Roser Queraltó. Directora de Negoci de la Euroleague Basketball
  • Eduardo Bandrés. Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universidad de Zaragoza i director d’Economia Pública i Benestar de Funcas

*Entrada gratuita amb Inscripció prèvia obligatòria: aquí

**Mesures COVID-19: Aquest cicle es durà a terme garantint les condicions de seguretat sanitària, tan per als assistents como per als ponents. Els diàlegs seran presencials amb aforament limitat i/o es retransmetran per streaming.

*** Consulta el programa del cicle, aquí

Proper diàlegs del cicle: