CERCAR ACTIVITATS

Data 15/05/2012

Hora 19:00

Organitza
Biblioteca Ernest Lluch de Girona - Ajuntament de Girona i Fundació Ernest Lluch

Biblioteca Ernest Lluch de Girona
Carrer Saragossa

Organitza

Amb la voluntat de fomentar el diàleg i el coneixement com a eines fonamentals per abordar el debat i la polèmica, a partir d’un esperit de carácter constructiu, la Biblioteca Ernest Lluch de l’Ajuntament de Girona i la Fundació Ernest Lluch organitzen cada any el Vies de Diàleg, una taula rodona anual centrada en temàtiques de caràcter contemporani. Enguany la jornada versarà sobre Informació: democràcia i xarxes socials

Programa

19 hores. Presentació a càrrec de l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, i ponència a càrrec de Saül Gordillo, periodista, assessor i responsable de prpjectes de periodisme multimèdia a Catalunya.

20 hores. Taula rodona amb la presència de:
Mariona Ferrer, professora del departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF; Saül Gordilo, periodista; Josep Campmajó, escriptor i empresari vinculat a l’associacionisme gironí. Modera: Oriol Mas, periodista.

Argumentari:

Ja es pot parlar d’una cultura digital que plena de matisos i des de la complexitat, ja no podem considerar-la aliena a la nostra realitat. De manera activa o passiva convivim amb les xarxes socials, un concepte vell que descriu un fenomen del present: part de les relacions socials es gestionen des del ciberespai. Persones d’arreu del món nodreixen internet amb tota mena de continguts fet que ha propiciat que a més d’usuaris siguem potencials editors. Blogs, forums, diaris digitals, plataformes de vídeos i fotografia digital, possibiliten que la informació circuli ràpidament per la xarxa. La immediatesa com a concepte però també com a limitació, ja que els formats digitals extremadament útils per satisfer els desitjos d’instantaneïtat xoquen amb la necessitat de reflexió en les opinions; de contrastació de les notícies; i fiabilitat de les fonts d’informació. Vet aquí un dels grans reptes que encarem com a societat: saber distingir informació i soroll, saber escollir els continguts adequats i tenir les eines i recursos suficients per saber-nos actualitzar i minimitzar l’escletxa digital, que malgrat els esforços que s’han fet encara hi és present. Just en aquesta cruïlla també hi trobem la política, que tot i anar a remolc de les tendències digitals dominants hi és cada vegada més present. Si bé això és cert i com a ciutadans podem seguir permanentment les opinions i agenda dels polítics i representants i podem estar al dia de tota la activitat institucional o de partits, hi ha un dèficit i una demanda creixent en la utilització de la xarxa i dels recursos existents com a facilitadors de la participació ciutadana, de la presa de decisions i de l’exercici de la democràcia en un marc també virtual.