Intel·ligència artificial, robotització i quarta revolució digital

2n Diàleg al Palau Macaya de Barcelona - Dijous 4 d'octubre de 2018

Data 04/10/2018

Organizan: Fundació Ernest Lluch i Obra Social 'la Caixa'

Auditorio del Palau Macaya

Dialoguen:
  • Ramon López de Mántaras. Informàtic i físic. Professor d’Investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). Director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial i Chancelor’s Distinguished Visiting Professor de la University of Technology de Sydney i de la Western Sydney University.
  • Lorena Jaume-Palasí. Directora executiva a AlgorithmWatch (Berlín). Membre del Grupo de Savis sobre Intel·ligència Artificial i Big Data del Govern d’Espanya.
Argumentari:

Des de diferents camps de saber i disciplines acadèmiques, es descriuen els temps actuals com un ‘mentrestant’, un període de transició a l’espera que l’anomenada quarta revolució industrial transformi els patrons socials i es confirmi un canvi d’era protagonitzada pels robots, la virtualitat, la intel·ligència artificial i la biotecnologia En aquesta tessitura pensar el futur pot enlluernar-nos però pot ser també un espai que deixi enrere projeccions idealistes per a la construcció d’un món millor. El futur pot fer també por i es projecta en clau de supervivència. Com sobreviurem a l’impacte del big data i la intel·ligència artificial?. Quins elements ètics hem de tenir en compte en aquest context? Preocupacions legítimes que alimenten no poques distòpies que preveuen un món inevitablement més desigual que l’actual, amb escassetat de recursos naturals i amb humans desprovistos d’intimitat, alienats per una tecnologia invasiva i permanentment vigilats. Un pessimisme vital que contrasta amb la potència de la revolució científico-tècnica que si bé assegura canvis profunds sobre la manera d’organitzar-nos com a societat, també depara millores inqüestionables.

Biografies:

Ramón López de Mántaras
Professor investigador del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA). Màster en Enginyeria Informàtica per la Universitat de Califòrnia Berkeley, doctor en Física per la Universitat de Tolosa i en Enginyeria Informàtica per la Universitat Politècnica de Barcelona. Pioner de la intel·ligència artificial a Espanya, ha estat conferenciant plenari en nombrosos congressos internacionals. Membre del consell editorial de diverses publicacions internacionals. Membre de l’Associació Europea per a la Intel·ligència Artificial (EurAI). Ha rebut, entre altres premis, el Ciutat de Barcelona a la recerca, el Robert S. Engelmore Memorial de l’American Association of Artificial Intelligence (AAAI) el 2011, el premi nacional de la Societat Científica Informàtica d’Espanya el 2012 i el Distinguished Service Award de la EurAI. Forma part de diferents panells d’experts i consells assessors d’institucions públiques i privades d’Estats Units i Europa.

Lorena Jaume-Palasí
Directora executiva de AlgorithmWatch (Berlín), una organització sense ànim de lucre que analitza l’ètica de l’automatització i la digitalització en els processos algorítmics que tenen rellevància social. El seu treball se centra en la filosofia del dret i l’ètica de l’automatització i la digitalització. Lorena Jaume-Palasí és membre del Grup de Savis sobre Intel·ligència Artificial i Big Data creat per la Secretaria d’Estat d’Agenda Digital. Així mateix és una de les fundadores de la Dymanic Coalition on publicness l’Internet Governance Forum de Nacions Unides i membre del consell assessor de Code Xarxa de la iniciativa contra la vigilància massiva. Lorena condueix projectes de digitalització a Àfrica i Àsia i publica regularment articles sobre discriminació, privacitat i l’àmbit públic, protecció de dades i els béns públics. És membre del Grup de Savis sobre Intel·ligència Artificial i Big Data del Govern espanyol.