CERCAR ACTIVITATS

IX Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials

Jornada sobre Representació política i moviments socials

Data 13/02/2014

Hora 11:00

Organitza
Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Ernest Lluch

Lloc
Auditori de l’àgora Jordi Rubió i Balaguer del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (Ramon Trias Fargas, 25. Barcelona).

Organitza

Representació política i moviments socials és el tema d’enguany. La jornada consta de dues parts. Una primera que se centra en la ponència-marc que anirà a càrrec de Joan Subirats, Catedràtic en Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona.I una segona part, que se centra en una taula rodona formada per experts i analistes sobre el tema a tractar com són: Itziar González Virós, Lluc Salellas i Jordi Mir. L’acte tindrà lloc a l’auditori de l’àgora Jordi Rubió i Balaguer del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (Ramon Trias Fargas, 25. Barcelona).

Argumentari

La IX Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials pretén explorar l’allunyament creixent entre la ciutadania i les estructures de representació política en la societat actual i, més concretament, a Catalunya i a l’Estat espanyol. L’existència d’una alta desafecció política de la ciutadania s’utilitzava com a concepte explicatiu per a justificar una tendència a la baixa de la participació electoral i la crisi de militància en el si dels principals partits polítics o els sindicats. En paral•lel, existeix una major demanda ciutadana de més participació, més transparència i, en general, una major necessitat d’obertura del sistema polític per donar resposta a les demandes plurals de la ciutadania. Els moviments socials i iniciatives ciutadanes de diversa mena es troben en un moment de forta activació. Una societat més empobrida comença a co-existir amb una societat més activa i amb major nivells de politització. El repte del model de democràcia representativa, basada en la lògica partidista, és com donar resposta a aquesta nova realitat. En paral•lel, sorgeixen nous partits o noves iniciatives que entren en les institucions de representació.

Els moviments socials i altres moviments de “protesta i de proposta” i com incideixen, o poden incidir, en les democràcies parlamentàries és un tema d’anàlisi recorrent però que pren formes diverses en contextos històrics i socials diferents. Actualment, com hem dit, la seva incidència és notable en el nostre país i coincideix amb una crisi dels fonaments de la política institucional. Es tracta de la canalització del malestar social o de la generació de consciència i de canvi? Quina dialèctica entre representants i representats caldria establir per a millorar la qualitat democràtica? Quines reptes poden tenir moviments socials quan entren en les institucions? I des d’una altra perspectiva: quina lògica de representativitat política segueixen els partits que diuen recollir les reivindicacions socials d’aquestes plataformes i moviments? És lícit representar-los? És possible?

11:00h. Benvinguda i presentació.

11:15h. Conferència a càrrec de Joan Subirats. Catedràtic en Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona

12:00h. Torn obert de preguntes

12:30h. Taula rodona (per confirmar):

• Lluc Salellas. Politòleg i membre de la CUP-Girona.
  • Itziar González Virós. Arquitecta i impulsora del ‘Parlament Ciutadà’
  • Jordi Mir. Professor associat de la UPF (Humanitats) i coordinador del CEMS