L’impacte de la crisi dels refugiats a Europa

Jornada Ernest Lluch a Torroella de Montgrí 2016

Data 08/10/2016

Museu de la Mediterrània i Fundació Ernest Lluch

Auditori Museu de la Mediterrània
Torroella de Montgrí

Argumentari
La crisi social dels refugiats sembla haver pressionat al màxim els marcs legals en la preservació dels drets dels civils i del respecte del dret d’asil, segons estableixen els acords en dret internacional, per a totes aquelles persones que fugen d’una guerra. També ha esdevingut una crisi que qüestiona profundament els valors ètics, morals i democràtics, doncs la filantropia i la xenofòbia, la solidaritat i el rebuig a l’estranger, amb aquesta dualitat i ambivalència, formen part de les actituds més comunes en una Europa incòmoda davant el repte que planteja la gestió dels refugiats. D’aquesta manera hem pogut veure nombroses mostres d’altruisme i solidaritat, així com l’ascens de partits polítics antiimmigració i escenes de rebuig explícit i violent als refugiats. Tanmateix, després d’anys de conflicte armat enquistat a Síria i bona part del Pròxim Orient i del temor creixent a Occident al respecte de l’amenaça terrorista de Daesh, el que està en joc són qüestions tan fonamentals com les de garantir el dret a la vida i la dignitat de les persones. Unes poderoses raons que haurien d’obligar als governs a actuar d’una manera més ràpida, organitzada i segura, per tal d’evitar que es deshumanitzi, encara més, una crisi que ha desplaçat a milions de persones.

Programa (pdf)

10:30 h. Obertura de portes, benvinguda i parlament inaugural a càrrec de l’Honorable Sra. Dolors Bassa, consellera de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya

11:00 h. Conferència: “L’impacte de la crisi dels refugiats en el si de la Unió Europea”

• Anna Terrón. Representant especial i portaveu de la Unió per a la Mediterrània (2013-2015). Exsecretària d’Estat d’Immigració i Emigració. Presidenta d’Instrategies.

11:45 h. Pausa i esmorzar

12:15 h. Conferència: “La gestió de l’acollida dels refugiats”

• Gemma Pinyol. Investigadora associada del GRITIM-UPF. Experta del Consell d’Europa al projecte Intercultural Cities i coordinadora al Consell d’Europa de la RECI-Red de Ciudades Interculturales.

13:00 h. Taula rodona i col·loqui:
• Anna Terrón
• Gemma Pinyol