Models de Club. Estructura de propietat i governança

Data 12/06/2019

Organizan: Fundació Ernest Lluch y FC Barcelona

Auditori 1899 del FC Barcelona

Argumentari dels Diàlegs d’Economia i Futbol 2019:
Models de Club: Com l’estructura de propietat condiciona la governança econòmica i social

Els models de governança dels clubs venen condicionats per múltiples elements que acaben concretant una manera determinada de gestionar-los. La titularitat o propietat dels clubs és un d’aquests elements centrals a l’hora de tenir en compte la discrecionalitat a l’hora de prendre decisions, determinar les funcions objectiu adequades dels clubs, com capitalitzar el club, com afrontar riscs, i com posicionar-se com a marca al mercat d’acord amb les directrius dels socis o accionistes seguides pels executius del club.
La necessitat i voluntat de la UE i els grans estaments futbolístics d’harmonitzar marcs regulatoris tant mercantils com econòmics està també íntimament relacionat amb la idiosincràsia dels diferents clubs europeus, rics en diversitat de models i orígens. En són exemples el major control econòmic que hi ha darrere del fair play financer de la UEFA i la FIFA, però també les decisions de la UE pel que fa a la necessitat de que en el seu interior regeixi la competència justa, tal i com ja ha advertit Brussel.les en diverses ocasions.

Quin impacte té l’arribada als clubs de grans capitals lligats a estats, fortunes privades o fons d’inversió i l’aparició de noves lligues i competència globals (com la lliga xinesa) en entorns consolidats però vulnerables com els clubs de socis o lligues que limiten l’entrada de capital estranger als seus clubs (Bundesliga)? Com cal conjugar la llibertat de mercat, la competència en la recerca de talent, amb la singularitat en la propietat dels clubs i les seves múltiples opcions existents de governança? Com intervenen aquests elements en un món divers on hi ha clàusules per jugadors en determinades lligues i inexistents en d’altres, i en un mercat de talent limitat amb lligues on el balanç competitiu hauria de ser cada vegada més ajustat, i on el mix per generar ingressos mirarà també la singularitat que aporten els diferents actors en el mercat? En definitiva, com la governança dels clubs i els seus condicionants es mouen en el nou futbol global?

(PDF)
Obertura

• Josep Maria Bartomeu – President del FC Barcelona
  • Joan Majó – President de la Fundació Ernest Lluch

Presentació

• Jaume García – Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra i coordinador acadèmic dels diàlegs

Diàleg

• Helmut Dietl. Professor of Services & Operations Management, Department of Business Administration, and Chairman of the Center for Research in Sports Administration. University of Zurich
  • Sean Hamil. Director. Birkbeck Sport Business Centre. Department of Management. Birkbeck College. University of London

Taula Rodona

*Moderació a càrrec de Marc Menchén, periodista i director de Palco 23

• Sr. Pancho Schröder. Àrea de Finances i Relacions Estratègiques del FC Barcelona
  • Sr. Andrea Traverso – Managing Director Financial Sustainability & Research and FFP Head, UEFA.
  • Sr. Michael Gerlinger- Director Legal Affairs, Human Resources and institutional relations at FC Bayern Munchen

Cloenda

• Sr. Enric Tombas, vicepresident i tresorer del FC Barcelona