Quan s’acaba una democràcia?

6è Diàleg al Palau Macaya de Barcelona - Dimarts 7 de novembre de 2017

Data 07/11/2017

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Col·labora: Obra Social 'la Caixa'

Palau Macaya
Pg Sant Joan 108, Barcelona

Dialoguen:

• Fernando Vallespín – Catedràtic de Ciència Política a la Universidad Autónoma de Madrid.
  • Victor Lapuente. Professor de Ciències Polítiques i research fellow al The Quality of Government Institute
Sinopsi:

La democràcia es deteriora al segle XXI, no només a l’Àfrica o Àsia, sinó també als Estats Units i Europa. Segons l’índex de Freedom House, 2016 va ser l’11è any consecutiu de retrocés de les llibertats al món: nivell de transparència dels processos electorals, pluralisme polític, llibertat d’expressió i independència judicial, la corrupció i el fracàs de la meritocràcia, l’endogàmia de les elits funcionarials …

La democràcia, com a expressió de la voluntat d’un poble, se sustenta en les eleccions, la llei i la separació de poders, els tres pilars concebuts com a garants de l’equilibri d’un sistema en tensió constant. Però, què passa quan la majoria dels ciutadans dóna suport a sigles, programes o dirigents que van contra de tot o part d’aquests valors democràtics? Què passa si un govern elegit legítimament a les urnes canvia la llei electoral, limita les atribucions del poder judicial i converteix els mitjans de comunicació en un instrument indissimulat de propaganda, o relaxa l’observança en el compliment de les normes fonamentals dels drets humans? Encara que convoquin comicis de tant en tant, segueix essent democràtic un país amb un govern que reforça sistemàticament la seva influència sobre els ressorts del poder o en el qual els lobbies prenen decisions clau?

Predir l’instant exacte en què un país democràtic deixa de ser-ho no resulta fàcil però sembla necessari atendre les alertes que s’emeten per encertar en solucions que permetin no destruir violentament el sistema. Quan acaba una democràcia?

Biografíes:

Fernando Vallespín

1954. Catedràtic de Ciència Política a la Universidad Autónoma de Madrid, universitat en la qual ha exercit gairebé tota la seva carrera acadèmica, i on ha ocupat càrrecs com el de vicerector de Cultura, la Direcció del Departament de Ciència Política o director del Centre de Teoria Política. Ha estat professor visitant a les universitats de Harvard, Frankfurt i Heidelberg, Veracruz i Malàisia. Entre les seves obres principals figuren els llibres Nuevas teorías del Contrato Social, l’edició d’Història de la Teoria Política a 6 volums i, recentment, El futuro de la política. Ha publicat també gairebé un centenar d’articles acadèmics i capítols de llibres de Ciència i Teoria política en revistes espanyoles i estrangeres, amb especial predilecció per la teoria política contemporània. Forma part, així mateix, de diversos consells editorials en revistes espanyoles i estrangeres. Col·labora habitualment al diari El País. Ha estat president del Centre d’Investigacions Sociològiques entre 2004 i 2008, i també va ser membre del comitè assessor de l’extint think tank FRIDE. En l’actualitat és Director Acadèmic de l’Institut Universitari d’Investigació Ortega i Gasset i de NovaGob.

Victor Lapuente

(Chalamera, Osca, 1976). Doctor en Ciències Polítiques per la Universitat d’Oxford i doctor membre de l’Institut Juan March (Madrid) i màster en Gestió Pública per la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra i ESADE. Actualment és professor a Quality of Government Institute de la Universitat de Göteborg. Ha publicat diversos articles de recerca en revistes acadèmiques internacionals de ciència política i economia sobre temes com: la qualitat dels serveis públics, corrupció, reforma de l’administració pública i política comparada. En l’actualitat, participa en una investigació del Quality of Government Institute que, en col·laboració amb la Comissió Europea, analitza les diferències en materia de corrupció entre i dins dels països membres de la Unió Europea. És membre del col·lectiu Piedras de Papel(eldiario.es) i col·labora habitualment a El País, entre altres mitjans de comunicació. És autor del llibre El retorno de los chamanes. Los charlatanes que amenazan el bien común y los profesionales que pueden salvarnos (Península, 2015)

Propers diàlegs – Democràcies violentades
Palau Macaya – Barcelona – Tardor 2017

Dimarts 14 de novembre de 2017 – 19.00
Ciutadans sota vigilància
Participació, seguretat i privacitat en les democràcies liberals

Jordi Puiggalí. Vicepresident d’Investigació i Gerent de Seguretat de Scytl Secure Electronic Voting, S.A.
Borja Adsuara. Professor, advocat i consultor. Expert en Dret i Estratègia Digital.

Dimarts 21 de novembre de 2017 – 19.00
Claus per a la lluita contra la radicalització violenta i el terrorisme

Carola García-Calvo. Investigadora del programa de terrorisme global del Real Instituto Elcano. Professora associada de la Universidad Pontificia Comillas
Dolores Delgado. Fiscal coordinadora contra el terrorisme gihadista a la Audiencia Nacional. Fiscal coordinadora de terrorisme internacional des del 2007.