Qui controla la informació i els mitjans de comunicació?

7è Diàleg al Palau Macaya de Barcelona - Dimecres 21 de novembre de 2018

Data 21/11/2018

Organitzen:
Fundació Ernest Lluch i Obra Social 'laCaixa'

Palau Macaya
Pg Sant Joan 108, Barcelona

Dialoguen:
  • Milagros Pérez Oliva. Periodista al diari El País. Professora de periodisme i comunicació científica a diversos postgraus (UPF,UAM)
  • Josef Trappel. Catedràtic de política i economia dels mitjans de comunicació i Cap del departament de recerca en comunicació a la Universitat de Salzburg. Membre del grup d’experts en pluralisme mediàtic i transparència de la propietat dels mitjans de comunicació del Consell d’Europa.

Argumentari:

Les noves tecnologies i plataformes digitals són les que en gran mesura ens han permès obtenir informació més abundant, específica i més alternativa, sobre pràcticament qualsevol cosa. Una qüestió no menor si la unim al gran desconeixement i opacitat que hi ha alhora de saber com s’estructuren i es ramifiquen les corporacions mediàtiques que concentren bona part des mitjans de comunicació. Saber d’on ve la informació pot resultar tant o més important que la informació en si. Saber-ho redueix la vulnerabilitat del ciutadà davant de la sobreabundància d’imputs informatius que rebem dels que qüestionem veracitat o credibilitat, precisament per desconèixer-me les fonts. Cal conèixer quines persones, grups empresarials, institucions i fons d’inversió incideixen professionalment, ideològica i financera en cada mitjà, per així dilucidar-ne millor les prioritats i interessos que solen guiar l’emissió i profusió d’informacions. Qui controla la informació i els mitjans de comunicació avui? Qui gestiona i com els imaginaris i l’ús del llenguatge que circula a través dels mitjans de comunicació?

Biografies:

Milagros Pérez Oliva

Periodista i professora de comunicació. Ha desenvolupat gran part de la seva trajectòria periodística a El País, mitjà en el qual va ser cap de redacció de l’edició de Catalunya, defensora del lector (2009-2012) i del que va dissenyar i va coordinar el suplement de salut. Actualment forma part de l’equip d’opinió del diari i escriu articles periòdicament en ell. A més, ha estat professora de periodisme i de comunicació científica en diversos postgraus d’universitats com la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). La seva tasca periodística ha estat premiada amb guardons com el Premi Nacional de Periodisme de la Generalitat de Catalunya o el Premi Margarita Rivière, que atorga l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), i ha format part del Comitè de Bioètica de Catalunya. Col·labora habitualment en taules d’anàlisi de l’actualitat en diversos programes, com «El Matí de Catalunya Ràdio» o «Els matins de TV3», i forma part de l’equip d’entrevistadors del programa «Terrícoles» de Betevé.

Josef Trappel

Catedràtic de política i economia dels mitjans de comunicació i cap del departament d’investigació en comunicació a la Universitat de Salzburg. Membre del grup d’experts en pluralisme mediàtic i transparència de la propietat dels mitjans de comunicació del Consell d’Europa.

Actualment eco-dirigeix ??Center for Advanced Studies and Resarch in ICTs and Society (ICT & S) a Salzburg, Àustria. Amb anterioritat va ser cap de transferència del coneixement en el Centre de Transferència de Coneixement i Recerca de Mitjans Aplicats a l’Institut de Comunicació de Mitjans i de Comunicació de la Universitat de Zuric (IPMZ) i professor visitant a la Universitat de Viena (2008-2009 ). De 1996 a 2003 va ser cap del departament d’investigació de mitjans en Prognos, una empresa de consultoria internacional amb seu a Basilea, Suïssa. El seu treball de recerca es concentra en els canvis en les estructures dels mitjans de comunicació i les seves implicacions en la comunicació de masses (estructures dels mitjans, política dels mitjans, economia dels mitjans). És autor de llibres especialitzats entre els quals destaquen el recentment publicat: Comparative Media Policy, Regulation and Governance in Europe (Intellect books, 2018).