CERCAR ACTIVITATS

Data 16/07/2007

Hora 00:00

Organitza
Organizan: UIMP</A>; Universidad de Zaragoza y Sección Aragonesa Fundación Ernest Lluch. Colaboran:Ministerio Educación y Ciencia</A>; Gobierno de Aragón</A>; Diputación de Huesca y ERZ ENDESA

Formigal (Huesca)

Organitza

Del 16 al 20 de juliol de 2007 tindrà lloc a Formigal (Osca), el Seminari Ernest Lluch d’Història del Pensament Econòmic, dins dels Cursos d’Estiu que ofereix la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (Pirineus) i la Universitat de Saragossa. Enguany el seminari versarà sobre el Capitalisme, l’interès privat i l’acció pública: Albert Hirschman i el Pensament Contemporani, sota la direcció dels professors Salvador Almenar Palau (Universitat de València) i Alfonso Sánchez Hormigo (Universitat de Saragossa). El termini per a sol·licitar les beques es clou el proper dijous 21 de juny.

Objectius

Les contribucions d’Albert O. Hirschman (Berlin 1915-) són molt variades i han influït en diferents àrees de les ciències socials. Les seves idees inicials van desbordar el camp específic de l’economia del comerç internacional i el desenvolupament econòmic, i la seva interpretació crítica de l’aparició dels “interessos” com a motor decisiu de l’acció humana ha transcendit cap a noves perspectives sobre el comportament dels individus als mercats, les institucions i les organitzacions a través de la “sortida” i la “veu”, ampliant l’anàlisi uni-disciplinar de l’elecció personal, social i pública.
El seminari pretén recuperar críticament les idees més rellevants d’Hirschman pel seu potencial explicatiu dels processos econòmics, polítics i socials del present i, alhora, ampliar o projectar les seves perspectives amb altres aportacions del pensament contemporani.
Albert Hirschman va ser rebut com a Doctor Honoris Causa en l’UIMP el 1992, sent el seu Rector el professor Ernest Lluch.

Programa del Seminari

Dilluns 16

10:15 Inauguració
10:30 Conferència: Albert Hirschman y el pensamiento contemporáneo a càrrec de SalvadorAlmenar
12:00 Conferència: “Salida”, “voz “y servicios públicos . Reflexiones después de las privatizaciones, càrrec d’ Antón Costas (Catedràtic de Política econòmica. Universitat de Barcelona).

16:00 Taula rodona: Mercados y organizaciones: arreglos, conflictos y rupturas
 Salvador Almenar
Antón Costas
Joaquim Feio
(Professor auxiliar d’Història del pensament econòmic. Universidade de Coimbra)Moderador: Alfonso Sánchez Hormigo

Dimarts 17

10:00 Conferència: De las pasiones a los intereses: el paso del interés privado al interés público, a càrrec de Cosimo Perrotta (Catedràtic d’Història del pensament econòmic. Università di Lecce)
12:00 Conferència: Visiones rivales de la sociedad de mercado, a càrrec de Joaquim Feio

16:00 Taula rodona: Privado y público. Visiones, fronteras y fusiones
 Lluís Barbé (Catedràtic de Teoria econòmica Universitat Autònoma de Barcelona)
 Luis Perdices de Blas (Catedràtic d’Història del pensament econòmic. Universidad Complutense
 de Madrid
)
Cosimo Perrotta (Catedrático de Historia de pensamiento económico. Università di Lecce)
Moderador: Salvador Almenar

Dimecres 18

10:00 Conferència: Poder nacional y comercio exterior , a càrrec de José María Serrano (Catedràtic d’Economia aplicada. Universidad de Zaragoza)
12:00 Conferència: Los condicionantes históricos del desarrollo económico: inercias y posibilidades de cambio, a càrrec de Domingo Gallego Martínez (Catedràtic de la Universidad de Zaragoza)

16:00 Taller: Cooperación y desarrollo
 Ricardo Martínez Vázquez (Director General de Cooperación con África, Asia y Europa Oriental.  Agencia Española de Cooperación Internacional).
 El caso de Senegal
 Pedro Pablo Núñez (Director de Participadas Sociedad Española de Participaciones Industriales –SEPI)
 José Ramón López Pardo (Director Adjunto de Internacional y Nuevos Desarrollos Empresa Tragsa)
 Moderador: Alfonso Sánchez Hormigo

Dijous 19

10:00 Conferència: Alcuni aspetti cognitivi del pensiero di Albert O. Hirschman
Salvatore Rizzello (Professor d’Economia, Università di Torino) i Anna Spada (Università di Torino)12:00 Conferència: ¿Agentes maximizadores? Teorías, evidencias y paradojas, a càrrec d’Alfons Barceló (Professor de Teoria econòmica. Universidad de Barcelona)

16:00 Taula rodona: Procesos históricos, estrategias y retóricas: equilibrio, desarrollo, globalización.
 Participen: Alfons Barceló; Fernando López Castellano (Professor titular. Universidad de Granada   Miguel Ángel Noceda (Diari “El País”) i Salvatore Rizzello

Moderador: Salvador Almenar

Divendres 20

09:30 Nascita del capitalsimo: un lungo e contradittorio dibattito