CERCAR ACTIVITATS

Pg Sant Joan 108, Barcelona

Organitza
Dialoguen:
  • Evgeny Morozov. Investigador expert en les implicacions socials i polítiques de la tecnologia. Professor visitant a la Universitat de Stanford i Schwartz fellow a la New America Foundation.
  • Renata Ávila.Advocada internacional especialitzada en drets humans i en drets digitals. Directora executiva de la Fundación Ciudadano Inteligente.

Argumentari:

Els algoritmes ja fa temps que condicionen part de la nostra percepció del món a través de les xarxes socials o dels anuncis personalitzats que deriven de les nostres cerques a internet, per exemple. L’extrema personalització dels serveis derivada d’una acurada tasca en el creuament de dades per obtenir un perfil de persona i uns patrons de comportament en els que incidir, forma part de la nostra quotidianitat. Això, unit a la idea que pràcticament tot és susceptible de ser automatitzat i optimitzat, ens porta a endinsar-nos en el que els experts en diuen ‘capitalisme digital’ del qual n’alerten els seus riscos, molts d’ells vinculats als conceptes de control i vigilància. Cotxes autocontrolats, Bitcoin, comerç d’alta freqüència, internet de coses, xarxes socials, vigilància massiva, són conceptes que anem interioritzant sense aturar-nos a pensar quina lògica productiva, quin model negoci o quina incidència social i econòmica realment tenen. En parlem?

Biografies

Evgeny Morozov
Soligorsk, Bielorússia, 1984). Redactor col·laborador a The New Republic i autor de The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom i de To Save Everything, Click Here: The Folly of Technological Solutionism.
Durant el curs 2010-2012 va ser investigador visitant a la Universitat de Stanford i Schwartz fellow a la New America Foundation. En anterioritat també ho va ser de la Universitat de Georgetown, de l’Open Society Foundations i entre el 2006 i el 2008 va ser el director de New Media a Transitions Online.

He escrit per al The New York Times, The Economist, The Wall Street Journal, Financial Times, London Review of Books, Times Literary Supplement i altres publicacions. Escriu una columna mensual sindicada a importants diaris de tot el món, com El País, Corriere della Sera, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Folha de S.Paulo entre d’altres.

Renata Ávila

Guatemala, 1981. Advocada especialitzada en drets digitals. Activista guatemalenca, es va especialitzar en tecnologia i propietat intel·lectual treballant en la intersecció dels drets humans, tecnologia i llibertat d’expressió. Llicenciada per la Universitat Francisco Marroquín a Guatemala i té un mestratge en Dret de la Universitat de Torí així com estudis de Dret Internacional a La Haia.

El seu primer cas d’impacte internacional, en el que va representar a Rigoberta Menchú, va estar relacionat amb la defensa de supervivents del genocidi i altres abusos de drets humans a Guatemala. Entre els seus representats es troben Julian Assange i WikiLeaks, i va ser portaveu de l’equip que els va defensar sota la direcció de Baltasar Garzón. Pionera a reconèixer el poder emancipador del coneixement obert, és representant del directori de Creative Commons i també membre del Col·lectiu Coordinador d’DiEM25, una iniciativa paneuropea llançada per Yanis Varufakis que busca democratitzar la Unió Europea.

Com a activista en drets digitals, ha denunciat el deteriorament de neutralitat de la xarxa, la vigilància massiva i els atacs a la llibertat d’expressió a Internet
És directora executiva de la Fundación Ciudadano Inteligente, una organització que té com a missió enfortir la democràcia i reduir la desigualtat a Amèrica Llatina promovent la transparència i la participació ciutadana a través de l’ús innovador de les tecnologies de la informació. És també membre del consell assessor del projecte DECODE i Data Activism, de la Universitat d’Amsterdam.

Va publicar el llibre Mujeres, whistleblowers, Wikileak, amb Sarah Harrison i Angela Richter (OR Books). Ha escrit també el llibre Colonialismo Digital i contribueix amb articles d’anàlisi i opinió experta en diversos mitjans i diaris com eldiario.es, Global Voices i Open Democracy, així com per diferents publicacions acadèmiques .