Cap a una altra manera de fer i entendre la política?

IX Jornada de Ciències Polítiques i Socials a la UPF

14 de febrer de 2014

Representació política i moviments socials va ser el tema de la jornada d’enguany que va tenir lloc dijous, a l’auditori del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra. La jornada va constar de dues parts: una primera centrada en la ponència-marc a càrrec del Catedràtic en Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona, Joan Subirats; i una segona, centrada en la taula rodona de debat formada per Itziar González Virós (arquitecta, exregidora de Ciutat Vella de l’Ajuntament de Barcelona i impulsora del ‘Parlament Ciutadà’), Lluc Salellas (polítòleg i membre de la CUP-Girona) i Jordi Mir (Professor associat de la UPF i coordinador del CEMS).

Una altra Política? Amb aquest interrogant el professor Subirats va obrir la seva ponència que durant uns 50 minuts intensos va captivar al públic assistent, majoritàriament universitari. Un repàs erudit als canvis socials, polítics i econòmics que han propiciat la deriva del model social europeu i el desenvolupament exponencial del capitalisme financer en general, va servir per fer-nos una acurada composició de lloc sobre l’abast dels canvis estructurals i centrals en el si de les societats occidentals. Tal vegada, un canvi d’època on la crisi econòmica i internet han acabat de propiciar l’adéu a les estructures d’intermediació i confirmar que el treball hagi deixat de ser un pilar i element vertebrador

Contextualitzar i analitzar la relació entre representació política, moviments socials i la qualitat democràtica, van ser les aportacions principals d’una conferència rica en recomanacions bibliogràfiques i exemples il·lustratius que van facilitar l’atenció i seguiment dels estudiants.

La taula rodona, va servir per aterrar a les realitats més locals i concretes de les propostes i projectes que ens porten a un nou diàleg entre representants i representats i a una nova manera de fer política. Itziar González,  va fer una clara i suggerent presentació del ‘Parlament Ciutadà’, una iniciativa que pecisament insisteix en l’empoderament del ciutadà compromès. A més, va recordar que hi ha referents i que aquesta lluita no ha nascut avui, al mateix temps que va expressar la voluntat d’avançar cap auna participació política més activa, efectiva i menys sotmesa a condicionants del poder. Al seu torn, Lluc Salellas, va posar èmfasi en el carrer, com a espai públic, de lluita i reivindicacions i va defensar les transformacions que es duen a terme en municipis petits o a escala local. Per acabar, el professor Jordi Mir va destacar algunes de les característiques d’una nova manera d’entendre la política i la causa comuna. D’una banda, la horitzontalitat i la participació com a valors que exigeixen que el “dir” i el “fer” vagin units. Una participació basada en la legitimitat i una necessitat de reflexió ètica de la política, també són al seu parer, un dels elements destacables d’un procés transicional on es pot donar una fractura generacional, amb maneres diferents d’entendre la política.

La jornada va cloure amb el torn de preguntes d’un públic que gairebé va omplir l’auditori del Campus de la Ciutadella de la UPF.