Claus per a la lluita contra la radicalització violenta i el terrorisme amb Carola García-Calvo i Anna Terrón

Setè diàleg del cicle ‘Democràcies Violentades’ que es va celebrar el passat 21 de novembre al Palau Macaya, amb intervenció inicial de la fiscal Dolores Delgado per videoconferència.

22 de novembre de 2017

Amb el diàleg Claus per a la lluita contra la radicalització violenta i el terrorisme celebrat el dimarts 21 de novembre a l’auditori del Palau Macaya, es va prosseguir amb el Cicle de Diàlegs que promou la Fundació Ernest Lluch, per reflexionar sobre tots aquells aspectes que tensionen i violenten a les democràcies liberals. Els protagonistes del diàleg van ser la investigadora del programa de terrorisme global del Real Instituto Elcano i professora associada de la Universidad Pontificia Comillas, Carola García-Calvo i la representant especial i portaveu de la Unió per al Mediterrani (2013-2015) i ex-secretaria d’Estat d’Immigració i Emigració, Anna Terrón.

La detecció, el control i l’actuació sobre col·lectius radicalitzats és un dels elements clau per a la seguretat de la població, però també és un repte per conèixer més detalladament com som i per entendre els diferents col·lectius que ens conformen. El concepte de radicalització violenta ens interroga sobre la vulnerabilitat de les persones per involucrar-se en processos de radicalització que duen implícit l’ús o la justificació de la violència. Al mateix temps, també ens interroga sobre la fortalesa dels estats de dret a l’hora de dotar-se de mecanismes eficaços per combatre el terrorisme d’acord amb la llei. D’una banda, ens interessa saber qui són, com són i per què en un moment donat de les seves vides conciutadans nostres decideixen emprendre un camí marcat per la violència. I, d’una altra banda, com es fa front a aquests fenòmens des de la fiscalia. L’actual amenaça gihadista, l’evolució dels diferents tipus de gihadisme a Espanya i la comprensió i la sociologia del fenomen són algunes de les qüestions que es tractaren en aquest diàleg, que va comptar amb el coneixement acadèmic aplicat de la doctora García-Calvo i l’experiència institucional d’Anna Terrón, qui va substituir a la fiscal Delgado que per raons personals no es va poder desplaçar al Palau Macaya tot i que va fer una aclaridora exposició inicial per videoconferència.

El proper diàleg versarà sobre La degradació de la deliberació pública a les democràcies liberals i tindrà lloc dimecres 13 de desembre de 2017 a les 19h al Palau Macaya Barcelona i comptarà amb la participació dels reconeguts periodistes: Iñaki Gabilondo i Enric Juliana.