Diàleg 2: Innovació i productivitat davant la sostenibilitat del model de benestar europeu

Cicle de diàlegs sobre el futur d'Europa - CaixaForum Barcelona

7 d'octubre de 2013

Diálogo 2. Innovación y productividad: la sostenibilidad del modelo de social europeo

Diàleg 2. Innovació i productivitat davant la sostenibilitat del model de benestar europeu

Dialoguen:

• Guillermo de la Dehesa. President del Centre for Economic Policy Research CEPR de Londres
  • Octavi Quintana-Trias. Director de la European Research Area de la Direcció General d’Investigació i Innovació de la UE

Sinopsi:
La crisi econòmica del darrer lustre i la reacció a la mateixa des de les institucions comunitàries i nacionals europees han obert la porta a la reforma del model social europeu i a la reforma de l’Estat del Benestar. El famós 7% de la població-25 del PIB mundial i 50% de la despesa social mundial – que representa Europa ens fan plantejar la necessitat de repensar el lloc d’Europa en el món. Com es pot mantenir l’Estat del Benestar? Quin és el paper de la innovació i la productivitat en aquesta situació? ¿L’Estratègia 2020 i les polítiques i directrius en marxa fan viable l’Europa social per a les generacions futures? Serà Europa capaç d’assolir un creixement inclusiu, sostenible i intel·ligent, per tal de trobar la manera de crear nous llocs de treball i d’oferir una orientació a les nostres societats? La inversió en R + D i en el talent europeu com a estratègia a llarg termini és realment una opció estratègica consolidada? D’això en parla el document ‘Europa 2020′ i sobre això intentarem dibuixar els escenaris possibles per a la sostenibilitat del model social europeu a partir dels reptes que hem de plantejar en la inversió en innovació i en la millora de la nostra productivitat.

Apunt biogràfic:

(Madrid, 1944). Economista i alt funcionari de l’Estat. Llicenciat en Dret (1959-1962) i en Ciències Econòmiques (1963-1967), després d’una llarga carrera professional en el sector com a secretari general tècnic del Ministeri d’Indústria i Energia va ser nomenat Secretari General de Comerç, amb rang de subsecretari (1982-1986 ) i posteriorment, secretari d’Estat d’Economia i Secretari de la Comissió Delegada d’Assumptes Econòmics (1986-1988). En el marc internacional va ser el membre del Comitè 113 de la Comunitat Europea (1982-1986), membre del Consell de Ministres d’Economia i Finances de la CEE, ECOFIN (1986-1988) i membre del Consell de Ministres de l’OCDE (1986 -1988) i destaquen els seus càrrecs de subgovernador del Fons Monetari Internacional i del Banc Mundial. En l’actualitat és president del Centre for Economic Policy Research CEPR de Londres, conseller independent i membre de la Comissió Executiva del Grup Santander i president de l’Observatori del Banc Central Europeu OBCE, a Madrid. La seva obra escrita consta de 8 títols publicats i nombrosos articles. Entre les seves obres recents destaca La primera gran crisis financiera del siglo XXI (Alianza Editorial, 2009).

Es va formar com a metge a la Universitat de Barcelona i va exercir durant dos anys com a Director d’Afers Internacionals del Ministeri espanyol de Sanitat i Consum i des 1990 – 2000 com a director general adjunt de l’INSALUD. També ha estat assessor de l’Organització Panamericana de la Salut, centrada en els sistemes d’atenció de salut en diversos països d’Amèrica Llatina (1994 – 2011), i Vice-President del Grup Europeu d’Ètica (1994-2001) i President del Comitè Director de Bioètica del Consell d’Europa (1992-1995). Entre 1996 i 1998, va ser President de la Societat Espanyola de Garantia de Qualitat en l’Atenció de la Salut i fundador de la Societat Europea de Garantia de la Qualitat en Salut (ESQH). Es va incorporar a la Direcció General de Recerca i Innovació de la Comissió Europea l’any 2002, primer com a Director de Recerca en Salut durant cinc anys i posteriorment com a director d’Energia Atòmica (Euratom) de la mateixa Direcció General. Actualment és Director de l’Espai Europeu de Recerca. També ha treballat com a professor en diverses universitats d’Espanya, Europa i els EUA sobre la bioètica i la garantia de qualitat i és autor de diversos articles en revistes nacionals i internacionals.

Propers diàlegs a CaixaForum Barcelona:

Dilluns 14 d’octubre: Cap a una nova Unió?

• Pedro Solbes – President de la Fundación para las Relaciones Internacionales y el Diálogo Exterior (FRIDE). Ex ministre y ex Comissari Europeu d’Assumptes Econòmics i Monetaris
  • Josep Piqué – Economista i empresari. Ex ministre de Assumptes Exteriors

Dilluns 21 d’octubre: De la Unió monetària a la governança econòmica

• David Vegara – Subdirector-gerent del Mecanisme Europeu d’Estabilitat (MEDE)
  • José Manuel González Páramo – Ex membre del Comitè Executiu del Banc Central Europeu (BCE) – Professor visitant al IESE

Dilluns 28 d’octubre: Ciutadania europea i legitimitat democràtica

• Daniel Innerarity – Catedràtic de filosofia política i social a la UPV. Director del Instituto de Gobernanza Democrática
  • Gregorio Garzón – Càtedra Jean Monnet ad personam en “Estudis Jurídics de la Unió Europea” Catedràtic de Dret Internacional Públic de la UAB

Dilluns 4 novembre: El paper d’Europa en el  món. Política exterior, política de veïnatge i protecció de l’espai de llibertat.

• José Ignacio Torreblanca – Director de la oficina a Madrid del European Council on Foreign Relations i professor de Ciència Política (UNED)
  • Eneko Landaburu – Institut Jacques Delors “Notre Europe”. Exdirector General d’Assumptes Exteriors de la Comissió Europea i exambaixador de la Unió Europea al Regne de Marroc.