Societat i Qualitat Democràtica

Presentació

Ernest Lluch va practicar una actitud vital d’empatia amb l’altre de manera exuberant. Aquest acadèmic i polític, però també incansable divulgador i polemista, va exercir la responsabilitat ciutadana de no callar de la mateixa manera i amb la mateixa convicció que va exercir la de no deixar mai d’escoltar, particularment aquells que pensaven de manera diferent de la seva.

Lluch es va esforçar a ser fidel d’aquesta manera al lema kantià que va escollir per al seu període de rectorat a la UIMP, Sapere Aude, atreveix-te a pensar. El diàleg com a essència de la democràcia pura, de la pulsió no bel·ligerant de l’home racional. La democràcia, al capdavall, es va inventar perquè els homes que pensen de manera diferent puguin viure junts. A l’esfera pública, a la polis, el diàleg és allò que possibilita una ciutadania plena alhora que resulta ser l’autèntic ciment sobre el qual s’assenta la democràcia. Potser per això el concepte de diàleg estigui situat en un lloc preeminent al llegat humanista d’Ernest Lluch.

A partir d’aquesta reflexió, i amb el propòsit de ser fidels al llegat de Lluch, va néixer el 2011 el Projecte Diàlegs que la Fundació impulsa per contribuir al dinamisme del país afavorint l’anàlisi racional i el debat assossegat i productiu. Més de deu anys després, els Diàlegs de Societat i qualitat democràtica consten de 8 sessions i estan plenament consolidats. Es duen a terme a la tardor, a Barcelona, amb la col·laboració de l’Observatori Social la Caixa i des de fa tres anys en format híbrid, presencial (a l’auditori del CaixaForum Macaya) i en streaming.  De cada cicle se’n deriva un llibre i un repositori de vídeo.

“El diàleg com a essència de la democràcia pura, de la pulsió no bel·ligerant de l’home racional.”

Històric de diàlegs societat i qualitat democràtica:

2023 Imaginaris en transició a la democràcia d’avui
2022 Nusos de la democràcia
2021 Desigualtat ampliada
Un món en combustió
2019 Democràcies Perplexes
2018  Democràcies sota control
2017 Democràcies violentades
2016 Radicalismes: Societats Amenaçades?
2014 Desigualtat i democracia
2013 El futur d’Europa
2012 Diàlegs per a la reforma econòmica i la cohesió social
2011 Diàlegs per a la qualitat de la democràcia.

Pots veure els dialoguistes aquí:

Coorganitza: