El ‘somni’ i la ‘realitat’ d’Europa centren la conferència de Gandia

Interessant conferència del professor Josep Maria Jordán Gadulf a la Universitat d’Estiu de Gandia.

23 de juliol de 2013

Celebrada el passat dilluns 22 de juliol a Gandia, la conferència ‘Europa, entre el somni i la realitat’, va atraure l’atenció d’un centenar d’assistents i, el que cal remarcar de forma especial, una participació molt activa.

El conferenciant fou presentat pel professor Vicent Soler (alhora Degà de la Facultat d’Economia de la Universitat de València i Patró de la Fundació Ernest Lluch), assenyalant l’ample i profund conjunt de publicacions que el professor Josep Maria Jordán Galduf ha dedicat al llarg del temps a l’economia europea i les seves institucions. Cal destacar la publicació d’un llibre recent amb un títol equivalent al de la conferència.

El professor Josep Maria Jordán començà per recordar les aportacions tant de Lluch com de Cucó al coneixement del procés evolutiu de la societat europea i les seves institucions. Tot seguit va desplegar un suggerent esquema argumental que sorgeix amb el contrast entre la Europa imaginada o somniada, fa trenta anys, com a remei dels nostres problemes, i la Europa real actual amb les dificultats per articular una resposta als problemes econòmics del present. Eixe contrast ha dut habitual i injustament a concentrar una part de la responsabilitat de la crisi als polítics alemanys, oblidant les deficiències estructurals de la mateixa Unió Europea, especialment en matèria d’organització monetària i bancària, i les distorsions específiques en la formació de bombolles especulatives. Jordán Galduf va posar un èmfasi particular al distingir com 2010 ha estat el començament d’una nova estratègia inter-governamental (i no estrictament comunitària) per cobrir les insuficiències del Pacte per l’estabilitat. Manca un avanç comunitari cap a la unió monetària i financera, però al mateix temps es necessàri un nou impuls al creixement industrial amb una base de desenvolupament regional.

El fil de la conferència es va reprendre en forma d’un estimulant diàleg entre els assistents i el tàndem format pels professors Jordán i Soler abordant els problemes més immediats de la política econòmica europea en general, però també sobre el futur de la política regional.

Crònica gentilesa de la Secció valenciana de la Fundació Ernest Lluch