Exitosa jornada de debat sobre les classes mitjanes i la polarització de la societat

'Cap a una societat polaritzada? Les classes mitjanes a debat' centra la VIII Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials a la UPF

15 de febrer de 2013

Ahir, dijous 14 de febrer, es va celebrar la VIII Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials que de nou va esdevenir una bona oportunitat per aprofundir en una qüestió candent de l’actualitat política i social. En un auditori ple d’estudiants, professors i professionals de la sociologia i l’educació, durant tres hores es va explorar la tensió i transformació de les classes mitjanes en el context de la crisi actual.

Podem parlar d’una societat polaritzada? Hi ha un canvi en l’estructura social? Quina relació s’estableix entre afebliment de la societat del benestar i pobresa? Podem albirar tendències en el comportament electoral i/o polític?

Amb la jornada Cap a una societat polaritzada? Les classes mitjanes a debat, aquestes i altres qüestions, així com les conseqüències polítiques, econòmiques i socials que se’n deriven o se’n poden derivar es varen exposar i desenvolupar al llarg de la conferència marc, a càrrec del professor de Sociologia de la UB, Sr. Xavier Martínez CelorrioCarme TrillaSebastià SarasaJoan-Josep Vallbé

Intervencions – materials:

A continuació posem a l’abast de tota persona interessada els materials emprats per alguns dels ponents en aquesta jornada.

• Intervenció de Carme Trilla. Economista i Responsable del Servei de Mediació en l’Habitatge de Càritas Diocesana de Barcelona.
  • Joan-Josep Vallbé. Politòleg i professor de la Universitat de Barcelona

Històric edicions anteriors:

La Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials pretén ser una cita anual de reflexió i debat sobre qüestions candents de l’actualitat política.

ANY 2006: L’ESTATUT DE CATALUNYA. Seminari sobre les reformes estatutàries presents i, especialment, en el finançament de l’Estat de les Autonomies i en l’actual projecte d’Estatut d’Autonomia de Catalunya.

Any 2007: EUSKADI A LA CRUÏLLA. Debat sobre la realitat social i política del País Basc amb representants de la societat civil basca.

Any 2008: LA DESCONFIANÇA POLÍTICA: RETIMENT DE COMPTES, MITJANS DE COMUNICACIÓ I CIUTADANIA. Debat al voltant de les causes i conseqüències d’un fenomen que apunta directament a la classe política, però que ateny a l’opinió pública i als analistes polítics, i que es visualitza amb una actitud creixent de passivitat ciutadana i de descrèdit dels representants institucionals i de la política per extensió.

Any 2009: UN MÓN DESIGUAL. LES INSTITUCIONS INTERNACIONALS DAVANT DELS DESEQUILIBRIS GLOBALS. Debat entorn els desequilibris globals i del paper que hi juguen les institucions internacionals i les organitzacions no governamentals pel desenvolupament, per tal de proporcionar elements d’anàlisi al públic assistent.

Any 2010: EL CONTROL DE LA CORRUPCIÓ. INSTRUMENTS I INDICADORS PER A LA SEVA ANÀLISI. Una reflexió sobre la corrupció pública, un fenomen que influeix en el funcionament de les institucions, en les actituds de la ciutadania cap al sector públic i en la mateixa qualitat de la democràcia.

Any 2011:
LA XENOFÒBIA. OBRE ELS ULLS! Una mirada atenta a una realitat incòmode com és la xenofòbia, un fenomen real que tensa les bases democràtiques que actuen com a garants de la convivència, el respecte i la construcció de ciutadania.

Any 2012:
POLÍTICA I MERCATS, DESPRÉS DE LA TEMPESTA. ENEMICS IRRECONCILIABLES O COOPERANTS? Una exploració de la naturalesa i els límits de la relació (incòmode? Subsidiària? Perversa?) que existeix entre els anomenats “mercats” i l’anomenada “política” en majúscules.