Gran jornada sobre La Primavera Àrab, a Torroella

VIII Jornada Ernest Lluch de Torroella de Montgrí

3 d'octubre de 2011

El dissabte 1 d’octubre vatenir lloc la vuitena edició de la Jornada Ernest Lluch de Torroella de Montgrí organitzada pel Museu de la Mediterrània i la Fundació Ernest Lluch. Aquesta jornada que té  per objectiu afavorir el debat i la reflexió a l’entorn dels valors que afecten als ciutadans del segle XXI i del foment del diàleg, enguany es va centrar en La primavera àrab per tal de reflexionar al voltant dels diferents conflictes que hi ha hagut en els països àrabs.

Per a l’ocasió, es va comptar amb una conferència marc a càrrec del Secretari d’Afers Exteriors de la Generalitat de Catalunya, Sr.Senén Florensa. La seva intervenció va reunir anàlisi, vivència i coneixement del fenòmen, sobretot de la revolta viscuda a Tunísia i que en fou l’epicentre. Aquest anàlisi ens va aproximar a les virtuts de la revolta i a l’esperança que d’aquest “tsunami”  viscut en el món àrab se’n desprenguin reformes democratitzadores.

La ponència de Senén Florensa va donar peu a una taula rodona protagonitzada per la professora d’Estudis Àrabs i Islàmics de la Universitat de Barcelona, Sra.Dolors Bramon i del Catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra, Sr. Jaume Torras. La visió dels dos professors va complementar la intervenció inicial, al donar algunes claus sobre la necessitat de relativitzar el fenòmen de la “Primavera àrab” ja que no segons Torras “no s’ha de caure en l’equívoc de fer interpretacions des d’occident i en clau occidental”, sinó que caldrà estar ametents a l’evolució d’unes societatsque si ve han iniciat un procés de derogació de dictadures, pot ben ser que no estiguem davant d’una “Primavera” en el sentit emancipador del terme. Per la seva part, Dolors Bramon va oferir una visió equidistant entre l’eufòria i el pessimisme, i va desenvolupar una entenedora reflexió a l’entorn del fenomen i de la “sharia”.

Per últim, i excusant als assintents la presència de Joan Roura a la taula per una incidència de darrera hora, el moderador de la taula, el periodista Lluís Bruguera va iniciar el torn de preguntes obertes al públic. Al voltant de les dues es va posar punt i final ala jornada amb les intervencions del vicepresident de la Fundació Ernest Lluch, Lluís Maria de Puig i de la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Torroella de Montgrí.

La jornada fou un èxit tant de participació com de qualitat, i fou comentada per diferents “piuladors” presents a la sala através del #jell2011. D’aquesta manera la Jornada Ernest Luch de Torroella es consolida i diposita renovada il·lusió de cara la propera edició.