Ignacio Palacios-Huertas i Walter Oppenheimer dialoguen sobre “El vector futbol en l’economia”

3r Diàleg Ernest Lluch d'Economia i Futbol

28 d'abril de 2015

El dilluns 27 d’abril va tenir lloc el III Diàleg Acadèmic Ernest Lluch d’Economia i Futbol, a l’Auditori 1899 del FC Barcelona, en el marc del qual es va fer lliurament als assistents del llibre resultant de la jornada de l’any passat. L’edició del llibre unida als parlaments inicials del vicepresident del FC Barcelona, Carles Vilarrubí i d’Enric Lluch, vicepresident de la Fundació Ernest Lluch, així com la cloenda a càrrec del president del club Josep Maria Bartomeu, varen donar mostres de la voluntat d’ambdues institucions per a consolidar una activitat acadèmica orientada a unir l’economia i el futbol com a subjectes d’estudi.

Amb aquesta jornada centrada en ‘El vector futbol en l’economia’ (o com entendre l’economia des del futbol),  des de la Fundació Ernest Lluch i des del FC Barcelona es pretenia posar en valor com l’anàlisi del futbol actual pot servir també per a fer més propera i comprensible la recerca i els conceptes clau de l’àmbit econòmic. Objectiu que es va fer plenament visible només iniciar-se el diàleg entre el periodista Walter Oppenheimer – qui va facilitar les explicacions expertes de l’altre dialguista- i Ignacio Palacios-Huerta, catedràtic d’Administració, Economia i Estratègia de la London School of Economics i autor del llibre A Beautiful Game: How Soccer Can Help Economics i actual membre de la Junta Directiva de l’Athletic Club de Bilbao. Currículum de luxe per un ponent de luxe, que va desgranar els passos seguits en el seu estudi centrat amb els xuts de tanda de penals i el comportament que se n’espera dels seus jugadors, i si si aquest comportament respon a lleis matemàtiques, o si a partir d’aquí es poden generar nous algoritmes.

I és que l’enfocament econòmic en l’estudi de les ciències socials i el comportament humà té també la seva correspondència en el terreny esportiu, i el futbol. Les finances, l’economia experimental, l’economia del comportament, i la neuroeconomia poden ajudar a interpretar conductes generades a partir de la pràctica del futbol, i així el futbol és un joc que genera un coneixement que ens pot ajudar a entendre principis econòmics universals. Des de la Teoria de Jocs, per exemple, és possible arribar a considerar aspectes importants de l’esfera esportiva (o com l’economia pot ajudar al futbol); i de manera complementària un estudi centrat en el comportament dels jugadors a una tanda de penals reuneix aspectes de rendibilitat esportiva (guanyar una competició) i en conseqüència una translació econòmica.

El diàleg d’enguany, va comptar també amb la presentació a càrrec del Dr. Jaume García, Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra, expert i bon coneixedor de les poderoses relacions entre economia i futbol i un dels principals impulsors d’aquest projecte. Les paraules finals de l’acte van anar a càrrec del president blaugrana Josep Maria Bartomeu, qui va valorar l’encert d’organitzar aquests diàlegs i qui va posar damunt la taula la necessitat de tractar en una edició futura el papers dels estadis com a generadors i actius econòmics dels clubs de futbol.

Ressò Premsa: