Immersió experta als conceptes de Precariat, democracia i renta bàsica de la mà de Guy Standing i Daniel Raventós

Tercer diàlerg del cicle dedicat a 'Democràcies perplexes. Formulant nous consenos' al Palau Macaya de 'la Caixa' a Barcelona

11 d'octubre de 2019

Amb el diàleg Democracia i precariat. Cap a noves relacions entre treball i protecció social celebrat al Palau Macaya de Barcelona el dijous 10 d’octubre de 2019 es va prosseguir amb el Cicle Diàlegs sobre Democràcies Perplexes que promou la Fundació Ernest Lluch amb el suport de ‘la Caixa’.

Els dos protagonistes d’aquest tercer diàleg varen ser el professor, escriptor i investigador especialitzat en Estudis de Desenvolupament a la School of Oriental and African Studies (SOAS) de la Universitat de Londres, Guy Standing i, l’economista i professor de la Universitat de Barcelona i cofundador de la Xarxa per la Renda Bàsica, Daniel Raventós.
Els temes destinats a ser abordats en aquest diàleg no eren pocs ni fàcils d’assimilar (precariat, democracia, relacions socio-laborals, el futur del treball, la renda bàsica universal, els béns comuns i la llibertat republicana…) si no fos per la gran capacitat comunicativa, la complicitat ideològica i el bagatge acumulat de dues figures referents en el seu camp, ja sigui en la promoció de la Renda Bàsica Universal, ja sigui en dotar de perspectiva social qüestions de gran trascendència com pot ser el sorgiment d’una nova classe social com el precariat.

El diàleg va anar-se coent a foc lent per acabar en plena sintonia entre ambdós protagonistes i entre aquest i un públic que omplia l’auditori del Palau Macaya. Entre les moltes coses que es van dir, algunes recolzades en anècdotes i cites ben ilustratives, d’altres mereixedores de profundes reflexions didàcticament exposades, van sobreeixir qüestions com la desigualtat social que origina el trencament del pacte social de postguerra (II GM) i les conseqüencies en el model de producció capitalista. Ambdós autorsvan coincidir en aquest punt de gènesi i també ho van fer en la conclusió, al concebre una societat sense treball per a tothom, sense la predominància moral del treball productiu i amb la RendaBàsica Universal com a eina per proporcionar la igualtat material d’individus vivint en societat. Pelcamívan haver-hi èmfasis diferents. Raventós el va posar en el conceptedel republicanisme, en concret en el de la llibertat republicana, però també va insistir en la necessitat de reconceptualitzar la propietat privada.Alseu torn Standing posava l’accent en allò comú, allò que emana del veïnatge, de la comunitat que comparteix recursos, així com també ho feia en la idea de dignitat quan parlava de les característiques del ‘Precariat,’, una classe social de dimensions globals que ha vingut per quedar-s’hi i que no té el seu antagonista amb el ‘patró’ sinó amb l’estat, fet que ha descolocat a bona part de les esquerres.

D’ambdós dialoguistes emanava una voluntat narrativa d’entendre el moment de canvi i transformació social en el que ens trobem sense necesstat de fer ús del lament ni el pessimisme. En aquest sentit, la vindicació d’una renda bàsica i universal que no esdevingui un subsidi sinó un nou mecanisme redistribitiu més eficaç que els actuals va ajudar a projectar la lluita per una societat més igualitària i menys precaria.

Amb aquest propòsit es va posar punt i final a un magníic diàleg i es va donar pas a nunciar el següent que versarà sobre Reinventant el capitalisme. El futur del capitalisme i la democràcia i tindrà lloc dijous vinent, 17 d’octubre de 2019, a les 18:30h, al Palau Macaya Barcelona. Per a l’ocasió es comptarà amb la participació de David Soskice, catedràtic d’Economia i Ciència Política i Fellow of the British Academy al Department of Government de la London School of Economics i Branko Milanovic, visiting Presidential Professor a la Graduate Center City University of New York i Senior Scholar al Stone Center for Socio-economic Inequality. Professor visitant a l’IBEI