Innerarity i Núñez Villaverde inauguren el cicle sobre ‘Radicalismes: societats amenaçades?’

Cònica i fotos del 1r Diàleg a CaixaForum Barcelona - Dilluns 10 d'octubre de 2016

11 d'octubre de 2016

Amb el diàleg Els ciutadans davant les amenaces globals en democràcia celebrat ahir al CaixaForum Barcelona es va donar el tret de sortida a la sisena edició del Cicle Diàlegs, per reflexionar sobre ‘radicalismes i societats amenaçades’. Els protagonistes del diàleg d’ahir van ser el catedràtic de Filosofia Política, Daniel Innerarity, i Jesús A. Núñez Villaverde, codirector de l’Institut d’Estudis sobre Conflictes i Acció Humanitària, economista i militar en reserva.

El fet que els ciutadans europeus comptin amb estats de dret consolidats, garanties democràtiques i respecte als drets humans ha fet d’Europa un far de la democràcia al món. Tanmateix, de manera cíclica, el vell continent ha viscut moments i expressions de radicalitat i violència, com els que hem observat també en aquests primers anys del segle XXI. Observem avui moviments de rebuig, ràbia i por davant de fenòmens globals lligats a canvis geoestratègics, a conflictes bèl·lics o a una situació política, social i econòmica derivada de les deficiències estructurals i conjunturals del sistema econòmic i social en el que ens trobem. Aquests fenòmens han tensionat les classes mitjanes d’un continent que ha vist com s’aprima la societat del benestar, com trontollen els pilars del tradicional sistema de partits polítics, i com es debiliten els valors fundacionals de la Unió Europea, fins al punt que en determinats col·lectius ha proliferat una creixent desafecció en la construcció de futurs compartits inclusius.

D’una banda trobem que la frustració, la resignació o la por poden acabar deteriorant molt els estàndards acceptables de qualitat de la democràcia, i de l’altra observem com el món global genera unes amenaces també globals que han comportat una major pressió i control sobre el ciutadà, que escolta discursos que tendeixen a replantejar la noció de llibertat per viure en entorns més segurs. El replegament nacional i grupal, " el retorna la caverna" que citava Nuñez Villaverde en el diàleg i les dinàmiques d’exclusió de l’altre vist com la causa de les pròpies dificultats pren força davant la debilitat dels mecanismes de deliberació democràtica i les polítiques inclusives. Tanmateix, Innerarity veu claror en aquest món que el titlla d’irritat, i és que valora positivament "el retorn de la política". Després d’una certa grisor tecnòcrata, la protesta i la proposta tornen a ser presents per tal d’enfortir la política, concepte que enten com a "únic camí per donar veu als qui no tenen veu".

El proper diàleg tindrà lloc dilluns vinent 17 d¡octubre de 2016 a les 19h al caixaForum Barcelona i comptarà amb la participació dels politòlegs Iñigo Errejón i Ignacio Sánchez Cuenca, per parlar-nos de Els radicalismes polítics i populismes a Europa