
El passat 16 de març de 2026 es va dur a terme la tercera sessió del cicle “El futur de la societat del benestar” coorganitzat amb el Club de Roma i la Fundació Vidal i Barraquer i la col·laboració de la Fundació “la Caixa” i amb una sessió sota el títol de Biopolítica de la salut mental i el benestar. Narcís venç a Edip i Eros?
La tercera sessió va ser protagonitzada per part de Joseba Achotegui – psiquiatra i professor titular de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona.

La Jornada es va iniciar amb uns parlaments d’obertura Institucional i Introducció per part del Sr. Jaume Lanaspa – President de la Oficina del Club de Roma a Barcelona, i immediatament el director de la Fundació Ernest Lluch va presentar al ponent que va inicar la seva ponència davant d’un audiotir ple del tot.

Achotegui va fer un repàs de l’evoluió dels mites de Eros, Edip i Narcís al llarg del darrer segle a través dels pensadors i filòsofs que hi han influit, des de Wilhem Reich a Freud passant per Nietzche, i de Focault a Marcuse passant per Derrida, i va emfasitzar com el nihilisme pot haver preparat el terreny per al narcisisme i que la resposta a una societat narcisa ha de venir probablement per la generació d’afectes, vincles, dedicació de temps i la no monetarització de la vida.

La sessió va acabar en un Diàleg entre públic i ponent moderat per Ferriol Sòria que es va tancar amb un càlid reconeixement al ponent amb un gran aplaudiment.
Pots recuperar aquí el VIDEO sencer de la sessió:
