“La diversitat no és un repte, és una realitat estructural i genera prosperitat si es gestiona bé”

Tercer diàleg del cicle dedicat a les Migracions - IVIE/ València

16 d'octubre de 2019

La Fundació Ernest Lluch i l’Ivie, en col·laboració amb la Fundació Bancaixa, va celebrar ahir (dimarts 15 octubre) el tercer diàleg del cicle En busca de la prosperitat: els desafiaments de les migracions,  en el que es va analitzar la gestió de la diversitat. a Europa i a Espanya. Gemma Pinyol-Jiménez, directora de polítiques migratòries i diversitat a Instrategies; i Hèctor Cebolla, professori  doctor de Sociologia a la UNED, van comentar els principals aspectes de la diversitat al país: des de la gestió dels fluxes migratoris mundials i el seu impacte a Europa, fins a la convivència en societats completes, especialment en el camp de l’educació, el perill dels extrems o els costos del racisme i la xenofòbia.

La primera cosa a destacar per part d’ambdós dialoguistes és que la diversitat no és cap desafiament sinó una realitat amb la que s’hi ha de conviure, no exempta de dificultats i temors, en el si de societats completes que requereixen millors instruments per governar. A més, “la immigració no és la única font d’aquesta diversitat, com en ocasions se simplifica”. El diàleg ha permès contemplar aproximacions diferents a la gestió de la diversitat, contra pros i contres, pors i bonismes, i entendre la lògica que hi ha darrera de cadascun d’ells.

En opinió d’Hector Cebolla, les polítiques de gestió de la diversitat han de basar-se únicament en assolir la igualtat d’oportunitats, però no “a través d’uns plans filosòfics que no aporten res, al contrari, han de seresquelètiques i molt més funcionals”. A més, per a Gemma Pinyol-Jiménez, no hi ha manca de perspectiva transversal als plans de millora de la gestió de la diversitat. “Les societats avançades són diverses, però ens convé que puguin convertir aquesta diversitat en un valor reduït”. Ara mateix, “els ciutadans tenim molt pocs instruments de control per a vigilar que les administracions no utilitzin ni mantinguin polítiques discriminatòries”, ha estimat.

Ambdós han coincidit en reclamar a l’Administració el desenvolupament de les polítiques per explicar al gruix de la població que som una societat diversa i que l’odi i la discriminació estan fora de la llei. “Cal distingir entre la pobresa i la immigració, per tal que no cali el missatge xenòfob”, ha recalcat.

Quant a la diversitat en l’educació, Hèctor Cebolla, com a expert en aquest camp, ha recordat que no hi ha cap estudi empíric que pugui afirmar que existeixi una relació entre la immigració i el rendiment acadèmic. La confusió arriba quan la vulnerabilitat es concentra en aquesta població immigrant, perquè les diferències veritables en l’educació es troben per la desigualtat de renda entre les famílies.

*Traducció de la crònica elaborada per l’IVIE

Ressò a la premsa:

Levante