L’exemple de la RFEF en el finançament i promoció del futbol centra la Jornada Ernest Lluch d’Economia i Futbol 2021

30 de novembre de 2021

Ahir,  dilluns 29 de novembre, va tenir lloc una nova edició dels Diàlegs Ernest Lluch sobre Economia i Futbol, coorganitzat amb la UPF Barcelona School of Management. Per a l’ocasió es va comptar amb la ponència del Tresorer de la Real Federación Española de Futbol (RFEF) i Catedràtic d’Economía Aplicada de la Universidad de Zaragoza, Eduardo Bandrés, i d’un col·loqui posterior amb la presència de Carles Murillo, Catedràtic d’Economia Aplicada de la UPF i professor a la UPF-BSM i de Júlia Bosch, economista i membre del Centre d’Estudis Sports_Lab de la UPF. L’acte també va comptar amb la presentació acadèmica a càrrec del Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra, Patró i coordinador acadèmic dels diàlegs Economia i Esport de la Fundació Ernest Lluch, Jaume García. De la mateixa manera que els parlaments inaugurals van anar a càrrec del director General de la UPF Barcelona School of Management, José Manuel Martínez Sierra i del tresorer i vicepresident de la Fundació Ernest Lluch, Josep Maria Carreras.

>>> A continuació reproduïm la crònica elaborada per la UPF-BSMa través del blog del  Máster en Dirección y Gestión del Deporte de la UPF Barcelona School of Management

El dilluns 29 de novembre s’ha fet una edició més dels Diàlegs Ernest Lluch sobre Economia i Esport a la Sala d’Actes de la Planta 6 de la UPF Barcelona School of Management. La jornada ha estat organitzada per la Fundació Ernest Lluch i la UPF Barcelona School of Management.

Després dels discursos de benvinguda de la jornada a càrrec de José Manuel Martínez Sierra, Director General de la UPF – BSM i Josep Maria Carreras, vicepresident de la Fundació Ernest Lluch, es va presentar la Jornada.

Jaume García, catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra i coordinador acadèmic dels diàlegs, va fer la presentació acadèmica de la Jornada. Durant la intervenció va destacar la importància de la pràctica esportiva i, del futbol en particular i, els beneficis que comporten a diferents nivells, “els focus de les càmeres se centren principalment en l’esport professional, però hi ha més d’1,5 milions de practicants de manera setmanal i, aquesta dimensió no professional, és la que els clubs esportius donen cobertura i contribueixen de manera efectiva a la vinculació entre pràctica esportiva i els seus efectes beneficiosos sobre salut, la inclusió social i el desenvolupament dels territoris”, va destacar durant la seva intervenció.

La ponència principal de la jornada va anar a càrrec del Dr. Eduardo Bandrés, Tresorer de la Reial Federació Espanyola de Futbol (RFEF), Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de Saragossa i membre de la Societat Espanyola d’Economia de l’Esport, que va explicar els aspectes economicofinancers en la promoció i desenvolupament del futbol des de la RFEF (Real Federació Espanyola de Futbol).

Va començar explicant l’estructura de la Federació, “la Federació és una entitat privada, té personalitat jurídica pròpia, no és una entitat pública encara que actuem com si ho fóssim, els ajuts públics representen només l’1 o 2% del pressupost de la Federació”. Va comentar a l’inici de la intervenció.

Va explicar el Pla Estratègic 2020-2024 en els aspectes econòmics i financers de la RFEF, destacant-ne la transformació digital, l’optimització de recursos i, entre d’altres, els Programes d’ajudes al futbol aficionat i de planter. La promoció i desenvolupament del futbol aficionat i del futbol base va representar una part important de la seva exposició, “hi ha d’haver un marc de procediments clars i transparents en tot el procés, ja que es dedica una part important del pressupost”.

Durant la seva exposició, Eduardo Bandrés també va explicar altres projectes de la Federació com el “Programa Impulso 23”, el desenvolupament del futbol femení, ajuts a les diferents federacions territorials entre altres temes.

Posteriorment, es va dur a terme un diàleg entre el mateix Eduardo Bandrés i, Carles Murillo, Catedràtic d’Economia Aplicada de la UPF i Júlia Bosch, membre del Centre d’Estudis Sports_Lab de la UPF, en què van abordar alguns dels temes explicats anteriorment per Eduardo com els beneficis en la modificació del format de competicions com la Copa del Rei i la Supercopa i els objectius que es persegueixen com la generació de nous ingressos.

També van destacar els tres ponents la importància de la professionalització i de la formació dels futurs directius de clubs esportius, l’impacte econòmic que representa el futbol al PIB, la necessària implicació de les Federacions Territorials i dels clubs més petits per millorar el desenvolupament del futbol a Espanya, posant punt final a una edició més dels Diàlegs dEconomia i futbol de la Fundació Ernest Lluch.

Ressò de l’acte: