L’impacte conceptual i pràctic de la digitalització i la IA als ens locals

Imatges i ponències de la Jornada sobre Municipis 2019

10 de juliol de 2019

Les potencialitats transformadores de la intel·ligència artificial i de la robòtica són enormes, també per les administracions públiques, en les que el seu impacte es preveu important. D’una banda per transformar-la per dins, fent més eficient la gestió i sistematitzant la burocràcia. I d’altra banda, transformant-la per fora a través de la nova relació que mantindrà amb el ciutadà. És fonamental determinar quins problemes i oportunitats sorgiran de la implantació d’aquestes innovacions en el sector públic. Emprendre aquests canvis requereix d’una actitud que ajudi a superar les resistències polítiques, sindicals i corporatives i que aposti de manera decidida per la intel·ligència institucional i per la robotització. Aquests processos poden generar problemes i a la vegada ser una gran oportunitat per a implantar un nou model conceptual que ajudi al tracte equitatiu, a promoure una major transparència i intel·ligència institucional i, finalment, a prestar més i millors serveis públics.Molts ens locals no es troben a dia d’avui en aquest paradigma i caldrà començar a parlar del recolzament que necessitaran per, des del realisme, projectar el camí que caldrà recórrer per a fer-lo possible.

La Jornada de Municipis 2019 va versar d’això i va sintetitzar el saber expert i el pràctioc, la prospectiva i la realitat.  En primer lloc es va començar donant veu a Jordi Martí i Galvis com a representant de la Diputació de Barcelona,  precedit per una breu intervenció del president de la Fundació Ernest Lluch, Joan Majó, per després donar pas a les ponències acadèmiques. La primera la va impartir el reconegut consultor i empresari, Genís Roca, i es va centrar en la prospectiva de l’impacte de la robotització i la IA en els ens locals i ajuntaments. La segona, va anar de la mà de Carles Ramió, qui es va centrar en la realitat de l’administració pública i de les necessitats, possibiliats i dificultatas que aquesta tindrà a l’hora d’assumir un fenomen que ja és present i que té un alt component transformador, com és la sistematització de dades i l’ús de la Intel·ligència artificial per a fins administratius.

El protagonisme de la darrera part de la jornada va recaure en les experiències sobre el terreny de les representants  de diferents ajuntaments i institucions que conformaren la taula rodona d’experts. A la taula que presidia i moderava Ferriol Sòria (director de la Fundació Ernest Lluch), hi varen participar per aquest ordre: Màrius Boada, director de l’Oficina Municipal de Dades de l’Ajuntament de Barcelona; Carmen Lavado, directora de Sistemes Informàtics de l’Ajuntament de Gavà; Sara Aguilar, Cap de la Secció d’Anàlisi i Control de la Qualitat de la Informació i del Servei del Butlletí Oficial de la Província i altres Publicacions Oficials de la Diputació de Barcelona; i
Magda Lorente, cap de la Secció d’Assistència en Sistemes d’Informació Local del Gabinet d’Innovació Digital de la Diputació de Barcelona.

Àudio de la jornada:

1. Parlaments insititucionals de Joan Majó i Jordi Martí