CERCAR Notícies

Lucía Velasco i Luz Rodríguez dialoguen sobre l’impacte de la tecnologia en el mercat laboral

Segon diàleg del Cicle "El Futur del Treball" coorganitzat amb l'AMB

17 de maig de 2022

Descarrega

Galeria

Descarrega

Amb Impacte de la tecnologia al mercat de treball: una mirada des de l’acadèmia i les institucions s’ha inaugurat el Cicle sobre el Futur del Treball que promouen la Fundació Ernest Lluch i l’AMB. L’acte ha tingut lloc al CaixaForum Macaya (Barcelona) i s’ha pogut seguir en streaming des de les respectives plataformes webs.

Amb la breu intervenció inaugural de Joan Majó (president de la Fundació Ernest Lluch) s’ha donat pas a les presentacions inicials en video de Pilar Díaz, alcaldessa d’Esplugues de Llobregat i de Natàlia Mir, directora general d’Innobaix. Acte seguit s’ha iniciat el diàleg pròpiament dit amb la participació de dues reconegudes expertes en la matèria com son la Luz Rodríguez, catedràtica de Dret del treball a la Universidad de Castilla La Mancha i la Lucía Velasco, directora de l’Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI) del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Social.

Amb aquestes dues dialoguistes de luxe, la conversa, amena i còmplice ha recollit part dels debats i dilemes que centren la disjuntiva entre l’aportació humana i la tecnològica en un mercat de treball global i canviant. Els reptes de futur passen pels algoritmes però també per les cures i per revertir el biaix de gènere que ha caracteritzat, tan el mercat de treball com el desenvolupament tecnològic.

Per Luz Rodríguez, la visió tecno-optimista que ella defensa no està renyida amb la necessitat de regulació, sobretot per garantir condicions laborals i limitar els excessos de la tecnologia de la vigilància i control. En aquest sentit exposa que la narrativa de les plataformes es presenta com a disruptiva en relació als equilibris, acords i regulacions laborals que han caracteritzat el mercat laboral fins ara, i aposta per una nova regulació que permeti evitar entorns laborals marcats per la vulnerabilitat i la precarietat.

Per Lucía Velasco, autora de ¿Te va a sustituir un algoritmo? (Turner, 2022), la precarietat laboral de bona part de l’economia de plataformes és palpable i coneguda, per la qual cosa cal revertir-la, al mateix temps que la pandèmia ha posat sobre la taula la necessitat de valorar el treball de cures i d’atenció humana, sovint menystingut, mal pagat, desprestigiat i feminitzat. Com revertir-ho? Segurament, a través d’un pacte social com el que ens havia permès funcionar fins ara perquè sense un marc d’entesa, la incomprensió, ira i deteriorament social augmenten, sobretot ara, que estem en un moment de transició de model. Luz Rodriguez, veu indispensable preparar la transició per tal d’evitar parlar de guanyadors i perdedors, i veu necesari avançar en models de renda bàsica i renda bàsica universal, en la redistribució de riquesa i també de riscos.

Amb un torn de preguntes ric i divers, s’ha posat fi a aquest interessant diàleg que ha susciat un gran interès entre els asistents a la sala i entre els que l’han seguit per streaming. El director de la Fundació Ernest Lluch, Ferriol Sòria ha agraït als ponents i públic (presencial i online), sengles intervencions i l’assistència, i ha anunciat el proper i darrer diàleg del cicle, el proper 30 de maig:Life long learning, noves competències i qualificacions requerides: una mirada europea i internacional

Coorganitzat per: