Política i mercats, una relació tempestuosa a debat

VII Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials a la UPF

7 de març de 2012

La VII Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials d’enguany ha explorat la naturalesa i els límits de la relació existent entre política i mercats, i ho ha fet amb la complicitat del públic assistent que un any més ha omplert l’auditori. L’acte que també s’ha retransmès online s’ha iniciat amb uns breus parlaments inaugurals a càrrec del rector de la UPF, Josep Joan Moreso, el degà de la Facultat de Ciències Polítiques i Socials, David Sancho i del vicepresident del la Fundació Ernest Lluch, Lluís Maria de Puig. Paraules de benvinguda i d’agraïment mutú per haver fet possible la continuïtat i consolidació d’aquesta jornada anual que co-organitzen la Fundació Ernest Lluch i la Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la UPF.

La conferència marc a càrrec del Catedràtic de Política Econòmica de la UB, Dr. Antón Costas, ha satisfet les expectatives i ha pogut obrir algunes vies d’anàlisi sobre un fenomen que ens condiciona “l’ara i aquí”, però que ve de més enrera. Una il·lustrada aproximació a les crisis anteriors i amb especial interès a les relacions político-econòmiques del segle XIX ençà, ha permès al Dr. Costas anar desgranant els elements de complexitat d’aquesta relació tempestuosa, on connivència, recels i interesos estan en interacció.

Amb l’objectiu de discernir quins paràmetres són vàlids ara i aquí, en un moment i en un país on la recessió prossegueix i la ciutadania clama per un major dinamisme de l’economia i del mercat laboral, garantint a la vegada l’Estat de dret, la societat del benestar i el valor de la política, s’ha gaudit d’una taula rodona de luxe formada pel politòleg Joan Subirats, l’economista  i Director General d’Afers Economics Generalitat de Catalunya, Salvador Estapé i la periodista Milagros Pérez Oliva, que des de punts de vista diferents han reflexionat sobre el paper de la ciutadania, el paper institucional, i el dels mitjans de comunicació, respectivament. A les intervencions de tots tres cal sumar-hi la visió d’Antón Costas que es va afegir a la taula rodona, arrodonint així el caràcter interdisciplinari de la mateixa. El públic assistent, majoritàriament estudiants de polítiques i de periodisme, varen preguntar a l’entorn de les mesures d’austeritat, la viabilitat de la democràcia directa i del futur d’un periodisme més eficient, lliure i compromès amb la ciutadania.

La Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Ernest Lluch, amb el propòsit comú d’incentivar el debat i el diàleg sobre qüestions candents de l’actualitat política i social, han organitzat per setè any consecutiu la Jornada Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials que es preveu reeditar l’any vinent sobre un altre tema d’interès.