CERCAR ACTIVITATS

Auditorio Caixa Catalunya - La Pedrera. Paseo de Gràcia 92. BARCELONA

Descarrega

Organitza

Fer de les ciutats un espai de convivència és un objectiu irrenunciable per a tota societat democràtica. Aquesta necessitat recau en un exercici de responsabilitat compartida que implica tant a la societat civil com a les administracions. És en el seu paper d’administració de proximitat, que la implicació dels ajuntaments esdevé cabdal a l’hora d’atendre les diferents problemàtiques.

Amb l’objectiu d’aprendre, intercanviar, compartir i per tant, enriquir la vida de les persones, les ciutats esdevenen un agent educatiu permanent. Els municipis vetllen per la formació, la promoció i el desenvolupament dels seus habitants, en correspondència amb una ciutadania democràtica capaç de promoure una convivència pacífica. Així doncs, la  formació en valors ètics i cívics, resulta de gran importància per a garantir uns mecanismes de representació i de participació de qualitat.

Tanmateix, parlar de convivència ens porta a parlar de les persones i de la seva interacció amb l’entorn, de relacions de veïnatge i de realitats socioeconòmiques dispars, que requereixen l’ús d’estratègies de prevenció i intervenció vers el conflicte. En els darrers anys han proliferat tant les queixes com també les propostes, respecte la degradació/recuperació dels espais públics o la sensació d’inseguretat i violència.

Els comentaris i qüestions vinculades als conceptes de civisme i de seguretat han capitalitzat l’atenció mediàtica i política, i s’ha pogut copsar la diversitat de plantejaments exposats. D’una banda, s’ha tendit a utilitzar el concepte de seguretat per a emmarcar la conflictivitat social derivada de la delinqüència i la violència. I d’altra, el civisme s’ha concebut com una eina educativa de marcat caire preventiu.

La present Jornada sobre Municipis està promoguda amb la voluntat d’oferir un marc anual de reflexió sobre els problemes que afecten a l’àmbit local, és a dir, a les administracions pròpies dels pobles i ciutats concrets. El títol de la jornada “Civisme i Seguretat” obeeix a la voluntat d’impulsar una anàlisi del marc polític i administratiu en que es mouen els ajuntaments, de les seves capacitats i de les seves limitacions, i de les maneres d’evitar una divergència creixent entre abast competencial i disponibilitat de recursos.

Programa provisional

9:00 hores             Acollida i benvinguda

9:15 hores             Obertura a càrrec del vicepresident de la Fundació Ernest Lluch, Sr. Enrich Lluch, i del membre de l’Associació Nou Cicle, Sr. Joan Ignasi Elena.

9:45 hores             Civisme i Municipi: Conferència a càrrec d’Antoni Farrés, ex alcalde de Sabadell (1979-1999), advocat i assessor.

10:15 hores            Taula rodona amb la participació de:

Ilm.. Sr. Jordi Aymamí, alcalde d’Igualada,

Ilm. Sr. Joan Armangué, alcalde de Figueres,
Ilm. Sr. Marcel Esteve, alcalde de Vilafranca del Penedès,

Ilm. Sr. Lluís Medir, alcalde de Palafrugell,

Ilm. Sr. Antonio Poveda, alcalde de Sant Joan Despí, i

Ilm. Sr. Lluís Recoder, alcalde de Sant Cugat del Vallès.

11:15 hores            Pausa – Cafè

11:30 hores           Seguretat i Ciutadania: Conferència a càrrec de Jaume Curbet, consultor i director de l’Observatori del Risc de Catalunya.

12:00 hores           Taula rodona amb la participació de:

Ilma. Sra. Maite Arqué, alcaldessa de Badalona,

Ilm. Sr. Pere Bosch, alcalde de Banyoles,

Ilm. Sr. Antoni Fogué, diputat de Govern Local de la Diputació de Barcleona
Ilma
. Sra. Montserrat Gatell, alcaldessa de Castellar del Vallès,

Ilm. Sr. Àngel Ros, alcalde de Lleida, i

Ilm. Sr. Víctor Ros, alcalde de Sant Andreu de Llavaneres.

13:00 hores           Clausura de la jornada a càrrec de l’Excm. Sr. Joan Rangel, delegat del Govern a Catalunya i expert en administració local.

13.30 hores           Fi de la jornada