Control i optimització de les dades de la ciutadania

Organitzen: Fundació Ernest Lluch i Obra Social la Caixa

Auditorio del Palau Macaya de Barcelona

Control i optimització de les dades de la ciutadania
Com democratitzar la tecnologia?
Dimecres 10 d’octubre de 2018- 18.30

Dialoguen:
  • Francesca Bria. Comissionada de Tecnologia i Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona, és experta sènior i assessora en polítiques d’estratègia digital, tecnologia i informació.
  • Rainer Kattel. Catedràtic d’Innovació i governança pública i vicedirector de l’Institute for Innovation and Public Purpose de la UCL (University College London). Research professor a la Ragnar Nurkse School of Innovation and Governance, de la Tallinn University of Technology.
Argumentari:

Facilitar el teu historial mèdic, el teu estat de comptes, la nòmina i les factures així com tota mena d’informació personal, des de l’edat, a l’estat civil, orientació sexual, fills, hobbies i ideologia política, tan pot ser inevitable com esdevenir un esport de risc. Pràcticament sense límits d’espai en l’emmagatzematge de dades, l’acumulació i creuament d’aquestes, possibilita obtenir una gran quantitat d’informació sobre cada ciutadà que l’administració pública ha de gestionar amb cura per oferir millors serveis i una millor administració dels elements col·lectius. Això transforma el paradigma actual, on la relació entre administració i administrat es basa en criteris de gestió i no tant en el potencial control individual de cadascú de nosaltres que de manera agregada pot ajudar a que obtinguem de l’administració millors serveis. Cal democratitzar les tecnologies també des de les institucions públiques, i especialment des de l’àmbit urbà on hi ha major proximitat. El ciutadà ha de poder saber qui desa, gestiona i controla la informació que ell mateix proporciona. Com podem garantir la confidencialitat i evitar el comerç de dades, però que aquestes ajudin a administrar-nos millor? En definitiva, quins perills i quines oportunitats ens afrontem quan parlem de sobirania tecnològica i governança pública?

Biografies:

Francesca Bria
Comissionada de Tecnologia i Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona, ??és experta sènior i assessora en polítiques d’estratègia digital, tecnologia i informació. És investigadora i professora associada a l’Innovation Studies Centre – Digital Economy Lab, de l’Imperial College Business School de Londres.

Formada en Ciències Socials i Economia de la Innovació, és doctora per l’Imperial College i MSc in E-business and Innovation pel University College de Londres. Actualment és membre de l’Internet of Things Council i assessora de la Comissió Europea en polítiques del futur d’Internet i les smart cities. També és membre de l’EC Expert Group on Open Innovation (OISPG) i de l’European Research Clúster on the Internet of Things. Ha assessorat diverses organitzacions i institucions públiques en polítiques d’innovació, tecnologia oberta, Internet de les coses i smart cities. És membre activa de diversos moviments per la innovació, des dels que defensa l’accés lliure, les tecnologies obertes i els drets digitals.

Rainer Kattel
Tallin, Estònia, 1974. Catedràtic d’Innovació i governança pública a l’Institute for Innovation and Public Purpose de la UCL (University College London, UK). És membre de la Junta d’Avaluació del Consell d’Investigació d’Estònia. També pertany al grup d’experts de la Comissió Europea sobre innovació en el sector públic. Des de 2012, ha codirigit el Programa de Monitorització de Política de Ciència i Innovació d’Estònia i va ser professor i president de política d’innovació i governança tecnològica a l’Escola d’Innovació i Governança Ragnar Nurkse a la Universitat Tecnològica de Tallin, a Estònia.

La seva principal àrea d’investigació són les polítiques industrials i d’innovació en les economies de convergència, especialment a Europa central i oriental i Amèrica Llatina. Ha publicat extensament sobre política d’innovació i economia del desenvolupament. Els seus llibres més recents inclouen Ragnar Nurkse: Trade and Development, coeditat amb Jan A. Kregel i Erik S. Reinert, (Anthem, 2009); Governança del coneixement: reafirmant l’interès públic co-editat amb Leonardo Burlamaqui i Ana Celia Castro, (Anthem, 2012); i Public Procurement for Innovation Policy: International Perspectives, co-editat amb Tarmo Kalvet i Veiko Lember, (Springer, 2013). El 2012, va ser guardonat amb el Premi Nacional de Ciències d’Estònia en Ciències Socials.