Diàleg 8. El Futur de l’educació i el treball a Europa: gestió del talent en l’economia global

Cicle de diàlegs sobre els Reptes econòmics i socials en l'horitzó europeu

Data 17/11/2015

Organitza: Fundació Ernest Lluch
Amb el suport de: Obra Social "la Caixa"
Col·laboren: Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona

Auditori CaixaForum BCN (Av. Francesc Ferrer i Guàrdia 6-8)

Dialoguen:

• Sara de la Rica. Catedràtica d’Economia de la Universidad del País Vasco. Directora de la Càtedra FEDEA "Fuentes Quintana" de Investigación del Banco de España-FEDEA.
  • Josep Joan Moreso. President de l’Agència de Qualitat Universitària i rector de la Universitat Pompeu Fabra (2005-2013)..

Sinopsi: Els profunds canvis econòmics i socials que s’han produït a Europa i a les societats occidentals en les últimes dècades han afectat els models d’educació, formació universitària, mercat de treball i estils de vida de la població. Adaptació al canvi, innovació, mobilitat, i flexibilitat són conceptes recurrents en un context de globalització en què la transició de l’educació al mercat de treball és cada vegada més diversa, dinàmica i d’anada i tornada. Canvia l’educació bàsica, professional i universitària en la seva concepció i adaptació a les demandes formatives per part d’un mercat de treball cada vegada més dual i amb productivitats diferents entre treballs amb alt valor afegit i treballs precaris. Canvien també les piràmides demogràfiques, en un context europeu, amb societats cada vegada més envellides, en un moment de transformació d’estructures familiars, estils de vida i relació amb el territori de naixement que demanen una definitiva i adequada incorporació de la dona al mercat de treball i una gestió correcta de fluxos migratoris dels treballadors. I tot això en paral·lel a les resistències culturals heretades del segle XX que condicionen una escola, una universitat i una empresa, avui ja conceptualment diferents.

El talent i el capital humà són claus per entendre el joc d’equilibris i poders de futur entre les economies europees i mundials. Avui el talent emergeix, es capta i s’exporta, però també es mima, es fomenta, es finança i es competeix per ell des d’estratègies diferents per a l’adequat creixement econòmic de cada país. Com s’està gestionant aquesta competència pel talent, tant en el marc educatiu com en el laboral a Catalunya Espanya i Europa? ¿Com transita avui el talent des d’una esfera a l’altra i com afectarà això al mercat de treball? En quins àmbits i països es concentra i en quins es dilueix? Quines feines tenen futur, amb quin biaix de gènere i quina formació per escometre’ls? Quin paper i model d’Universitat cal per aquest context? Quins canvis són necessaris o s’albiren en el mercat de treball?

Participen en aquest Diàleg:

Sara de la Rica Catedràtica d’Economia de la Universidad del País Vasco. Directora de la Càtedra FEDEA “Fuentes Quintana” de Investigación del Banco de España-FEDEA.

Catedràtica d’Economia, Universitat del País Basc. Directora de la Càtedra FEDEA "Fuentes Quintana" d’Investigació del Banc d’Espanya-FEDEA. Co-Editora de IZA Journal of European Labor Studies. Presidenta de COSME (Comitè sobre la situació de la Dona en Economia) i investigadora associada de cream (Centre de Recerca de l’Anàlisi de la Immigració, Londres) i de l’Iza, Institut de Recerca de Mercat de Treball, a Bonn. Els seus principals camps de recerca són els de gènere i el mercat de treball, anàlisi econòmica de la immigració, educació i les institucions del mercat de treball.

Josep Joan Moreso President de l’Agència de Qualitat Universitària i rector de la Universitat Pompeu Fabra (2005-2013).

(Tortosa, 1959). Llicenciat en Dret (Universitat Autònoma de Barcelona, 1983) i doctor en Dret (Universitat Autònoma de Barcelona, 1988), abans que a la UPF, ha estat professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i a la Universitat de Girona. Principalment ha treballat en Teoria del Dret, fent especial atenció en l’estructura i el dinamisme dels sistemes jurídics, aplicant les contribucions de la lògica deòntica. La seva recerca més recent es basa en els fonaments filosòfics de la Constitució, que comprèn un ampli ventall en el que coincideixen diverses àrees, com: metaètica, filosofia del llenguatge, teoria de la interpretació i de l’argumentació del Dret, filosofia política i teoria de la democràcia. L’octubre de 2010 fou investit doctor honoris causa per la Universitat de Valparaíso (Xile).

Catedràtic de Filosofia del Dret a la Universitat Pompeu Fabra va ser el rector d’aquesta universitat durant dos mandats, des de 2005 fins al 2013. Durant aquests anys, la Universitat ha adaptat totes les titulacions a l’EEES, ha aprofundit el seu perfil de recerca i formació de postgrau i ha enfortit la seva vocació internacional. Des de 2013, és el president de l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya.