CERCAR ACTIVITATS

JORNADA SOBRE MUNICIPIS 2009

Immigració i món local: alertes, reptes i bones pràctiques

Data 06/05/2009

Hora 00:00

Organitza
Organizan: Fundació Ernest Lluch y Nou Cicle

Lloc
Auditorio del Centro de Cultura Contemporanea de Barcelona (CCCB), calle Montalegre n. 5, de Barcelona.

Organitza

Argumentari

La recerca de noves oportunitats està en la base del moviment de persones dels països en vies de desenvolupament cap a les metròpolis més avançades. Aquest fet planteja reptes permanents en la societat d’acollida i comporta una important transformació social i econòmica del seu entorn. La primera concreció del fenomen immigratori es produeix en l’àmbit local. Es pot considerar que els municipis són la primera administració cap on s’adrecen les migracions. L’administració local, malgrat que no disposa del resorts normatius adequats i de les competències corresponents, ni tampoc dels recursos econòmics necessaris, freqüentment es troba davant la necessitat de resoldre nombroses demandes i situacions derivades de la immigració.

Els governs locals són els principals agents quotidians de la gestió dels processos d’integració de la població i constantment se’ls demana que participin activament en la gestió de la política de benestar i de les polítiques d’interculturalitat. En determinades ocasions, les administracions locals han d’afrontar un conjunt de responsabilitats, especialment en l’àmbit de la prestació de determinats serveis, sense tenir les competències necessàries ni els recursos suficients per garantir la prestació i la qualitat d’aquests serveis. El fet que les administracions locals superin habitualment el seu límit d’actuació i la seva limitada atribució de competències s’ha convertit en un repte majúscul, i més en un moment de crisi econòmica que canvia el paradigma de creixement dels darrers anys. Aquesta realitat pot ser font de conflicte però també generadora de bones pràctiques i experiències enriquidores. La presència i interacció d’experts acadèmics i responsables municipals del sector, en aquesta Jornada sobre Municipis de 2009, ha de permetre una trobada descriptiva, d’anàlisi i reflexió, sobre les iniciatives i les principals dificultats amb què es troba el món local, al capdavant de la gestió del fenomen migratori.

Programa de la jornada:

9.00 h – Benvinguda i presentació a càrrec de Joaquim Llach i Joan Ignasi Elena, representants de la Fundació Ernest Lluch i l’Associació Nou Cicle
9.15 h – Obertura a càrrec de Carme Capdevila, consellera d’Acció Social i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya
9.30 h – Gestionant les migracions des de l’acció local: un fenomen global que planteja reptes al món local. Conferència a càrrec de Sònia Parella, professora agregada de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del Grup d’Estudis sobre Immigració i Minories Ètniques.
10.15 h – Primera Taula Rodona d’alcaldes i alcaldesses
                 Iolanda Pineda, alcaldessa de Salt
                 Pere Prat, alcalde de Manlleu
                 Jaume Bosch, alcalde de Sant Boi de Llobregat
11.15 h – Pausa
11.45 hPolítiques d’acomodació de la diversitat: la interculturalitat com a pràctica local. Conferència a càrrec de Ricard Zapata, professor titular de Ciència Política de la Universitat Pompeu Fabra i director del Grup de Recerca Interdisciplinari sobre Immigració.
12.30 h – Segona Taula Rodona d’alcaldes i alcaldesses
                  Lluís Miquel Pérez, alcalde de Reus
                  Josep Mayoral, alcalde de Granollers
                  Santi Vila, alcalde de Figueres